V-am pregatit un cadou, astazi de ziua noastra. Dragele mele doamne si domnisoare, daca simtiti ca nu faceti fata la locul vostru de munca desi nu faceti altceva decat sa munciti, atunci hai sa facem o schimbare radicala urmand pasii care urmeaza in acest articol. Mai intai hai sa intelegem fenomenul, iar apoi sa-l tratam.

De cate ori te-ai simtit coplesita de multitudinea de sarcini care le-ai preluat in spinare ? De cate ori ai ajuns in punctul in care nu mai stii ce sa faci prima data pentru ca lista e lunga si niciodata nu se termina ? De cate ori ti-ai pierdut energia si bucuria de a mai face ceva tocmai din cauza ca la tine treaba niciodata nu se mai termina (uneori nici in weekend) ? De cate ori n-ai simtit ca traiesti pe muchie de cutit si te joci de-a bambiliciul intre job si familie ? Care familie poate intreaba unele dintre voi ?

Femeile au o tendinta aparte fata de barbati, de a le face pe toate si a multumi pe toata lumea. Odata ce au inceput sa iasa in fata profesional (de-a lungul timpului) au simtit nevoia, chiar datoria de a demonstra ca-si au locul acolo si ca pot si sa sunt in stare sa faca fata precum barbatii. Numai ca de aici si pana la a trece in extrema cealalta a fost doar un singur pas. Si astazi e la ordinea zilei sa vedem femei in situatii de super-woman din care parca nu mai pot sa iasa.

Nevoia de a multumi si de a impaca pe toata lumea poate sa epuizeze o femeie pana in pragul in care isi pierde total controlul asupra vietii sale. Intra intr-un cerc vicios din care nu mai poate iesi si acolo se simte in capcana sau ca in inchisoare, indiferent de satisfactiile pe care le-ar avea la locul de munca.

Hai sa vedem o lista de motive care ne fac pe noi femeile, fie ca lucram pentru cineva, fie ca lucram pe cont propriu sa ajungem la epuizare:

  • sentimentul ca trebuie sa demonstram mai mult decat restul lumii (indiferent cine e acel „restul lumii”)
  • ne bagam adesea in mod voluntar la indeplinirea unor sarcini pe care nimeni nu ni le-a cerut de la inceput, insa dintr-o motivatie “masochista” ne simtim obligate sa ne oferim suportul si ajutorul
  • aportul societatii capitaliste ne-a indus pana la nivel subcontient faptul ca in functie de cat de mult muncesti vei fi si rasplatit, sau cu cat de multi clienti ai cu atat vei avea mai multe venituri, adica mai mult e mai bine
  • ne-am antrenat sa ne punem mereu pe ultimul loc si totusi sa credem ca tot ce facem ne va aduce NOUA succesul
  • ne extindem permanent aria de expertiza ajungand sa ne pricepem la foarte multe lucruri desi nu exista timp fizic pentru a le face vreodata
  • iluzia ca nimeni nu le poate face mai bine ca noi, astfel ca putem sa le facem pe toate si sa le facem si bine

De altfel exista un top 3 pentru care femeile ajung in aceasta situatie:

1. Lipsa prioritatilor sau absenta totala a prioritizarii

2. Angajarea la prea multe sarcini deodata, fie fata de clienti, fie fata de altii (colaboratori, furnizori, etc), fie fata de ele insele

3. Permiterea buruiajelor externe care sa le distraga periodic atentia de la sarcinile in derulare

Efectele majore ale sindromului super-woman:

  • lipsa sau scaderea satisfactiei pentru orice reusita si pe orice plan
  • lipsa entuziasmului de a mai face ceva
  • oboseala cronica
  • sentimentul ca situatia scapa de sub control
  • diferite afectiuni fizice dezvoltate in urma epuizarii organismului care nu se vindeca de la nici un remediu
  • scaderea libidoului pana la zero
  • neglijarea prietenilor si a tuturor lucrurilor care nu par urgente, pot fi amanate, sau de la activitatile ce pot fi relaxante

Pasul numarul 1 pentru a-ti recapata independenta !

Gaseste-ti competenta de baza si identifica toate acele sarcini in care esti foarte buna si care iti fac realmente placere sa le indeplinesti.

Elimina toate acele sarcini pe care nu le faci cu placere si care nu ti se potrivesc. Pentru asta poti sa-ti pui urmatoarea intrebare:

“Daca astazi cu toate cunostintele care le am si toata experienta mea m-as apuca sa fac ceva, ce anume as alege sa NU FAC ?” Cand le identifici elimina-le, una cate una pe rand. Incepe cu lucrurile care chiar iti creaza un disconfort major atunci cand le faci. Invata sa delegi si distribuie aceste lucruri oamenilor care se pricep la ele si le place ceea ce tie nu-ti place.

Pentru eficienta maxima revizuieste-ti obiectivele afacerii tale, respectiv ale sarcinilor tale specifice in care te-ai angajat si incepe sa tai la ele. Nu ai lista obiectivelor si a pasilor afacerii tale ? Atunci stop cu toate si FA-o ACUM ! Fara sa stii incotro te indrepti si cum faci asta (pe pasi) nu ai cum sa ajungi acolo.

Cand vei ajunge sa tai de pe lista te vei minuna de cate nimicuri, prostioare si alte cele nu te-ai ocupat in loc sa te ocupi de lucrurile esentiale ce tin de competentele tale.

Efecte imediate ale pasului 1:

  • o stare de usurare si relaxare mentala
  • atenuarea simptomelor fizice sau chiar disparitia lor cu cresterea energiei
  • stare de stress redus
  • o viziune de ansamblu clara asupra rolului tai si a sarcinilor pe care le vei delega de acum incolo
  • vei obtine mai mult facand mai putin

Dupa ce pasul 1 a fost trecut poti rasufla usurata si sa te concentrezi pe cele 3 elemente cheie dezvoltate in cele ce urmeaza.

 1. Prioritatile

Mai mult nu inseamna mai bine. Pentru a fi productiv in mod optim pentru tine trebuie sa alegi cele mai importante sau valoroase sarcini sau activitati din ziua respectiva. In general un numar de 1-3 sarcini diferite pe zi pot aduce rezultatele optime si eficiente. In fiecare zi decide care vor fi acele sarcini pe care te vei concentra. Fi flexibila si deci deschisa sa schimbi acele 2-3 sarcini daca vezi oportunitatea sau valoarea in asta.

Nu te lasa coplesita de restul listei neindeplinite care asteapta. 2 sarcini sau activitati bine facute pe zi valoreaza infinit mai mult decat 10 facute partial si lasate in coada de peste. Asta duce si la stergerea viziunii, demotivare si toate acele simptome rezultate in urma sindromului de super-woman. Cand vei avea incheiata chiar si prima saptamana facuta astfel vei realiza si tu valoarea si schimbarea rezultatelor in tot ceea ce faci si inclusiv in starea ta.

 

2. Prea multe sarcini de facut

Femeile stau slab la capitolul de a spune “nu”, atat in viata profesionala cat si in cea privata. Vine din fricile interioare, dorinta de a demonstra, frica de a pierde clienti, contracte, de a fi date afara sau de a-si pierde afacerea, de a esua, de a-i dezamagi pe altii, sentimentul acela nenorocit de “vina”, frici izvorate din lipsa increderii etc.

Invata sa spui “nu” ! Nimeni nu are de castigat daca tu esti coplesita. In starea de copleseala valoarea, deci calitatea muncii tale scade direct proportional. Mai bine te ocupi de 2 clienti ca lumea si le oferi calitate, timp pretios si ei sunt multumiti si te vor recomanda mai departe + vor deveni fideli, decat sa incerci sa faci acelasi lucru cu 10 pe ideea bolnava ca mai mult e mai bun. Nu uita – calitatea nu e totuna cu cantitatea. Calitatea ta umana nu se masoara in cate lucruri poti face deodata, ci cat de bine faci acele lucruri care le faci.

Asa ca invata sa spui “NU”, sau macar invata sa spui “am nevoie de timp sa ma gandesc la propunerea dumneavoastra …” ca exemplu. Asa vei avea timp eficient sa decizi daca e bine sau nu pentru tine sa spui DA in functie de care sunt obiectivele tale majore.

 

3. Distragerea atentiei

Atunci cand concepem lucruri importante, sau ne ocupam de ceva important calitatea mediului este vitala. Fie ca lucram acasa sau avem un birou, este foarte importanta politica pe care o cream vizavi de spatiul nostru de business. Cei ce lucreaza de acasa stiu foarte bine ce vorbesc, aici firul este foarte subtire. Insa si in cadrul unei firme, mediul din jur si cum ti-l formezi e vital. Daca vrei sa obtii ceva ca lumea atunci ai grija de spatiul in care creezi acel ceva. Daca esti mereu distrasa pierzi timp, eficienta, idei si mai ales starea necesara in care poate erai pana ai fost tulburata si care nu intotdeauna se recastiga la comanda.

Un chirurg atunci cand este in operatie nu este deranjat de asistenta personala sa-l intrebe ce vrea la masa, sau sa-i transmita ceva de la un pacient. Acel chirurg e concentrat 100 % pe ceea ce face, nu poti opera pe creier sau pe inima in timp ce esti distras cu alte sarcini.

Si atunci de ce nu am replica asta si la alte meserii, atunci cand dorim “ca operatia sa iasa”, respectiv ca produsul finit din mainile noastre sa functioneze optim ?

Daca operezi intr-un mediu haotic nu te mira ca si rezultatele tale si ascensiunea ta sa fie pe masura.

Dar astazi mai poate fi luat in calcul o alta distragere majora: retelele sociale, email-urile, ca sa nu mai zic de telefoane. Stiti ca exista in cazul multor femei incapacitatea reala de a NU raspunde la telefon ? Pur si simplu nu se pot abtine, le doare, se simt prost, ceva parca dincolo de controlul lor, ca o forta malefica ce le ghideaza. Nu stiu cate dintre voi va incadrati aici insa e o boala curabila, doar schimbati-va modul de a privi lucrurile. La fel se intampla si cand un client ne apeleaza sau scrie un email. Sentimentul de urgenta ca ar trebui sa raspundem. Oare daca picam late la un moment dat ajutam acel client ?

De asemenea si informarea continua, a tine pasul si a studia permanent noutatile, a citi materiale din domeniu, a viziona seminarii – toate acestea pot ocupa foarte mult timp intr-o zi. De aceea, pe langa a spune NU e importanta si decizia personala de informare in interes de serviciu, insa nu mai mult de x minute/ore pe zi. Ideal ar fi sa identifici un top cu cele mai importante surse care te tin la curent cu noutatile si consulta-le doar pe acelea, macar pentru o perioada, daca ele se schimba atunci revizuieste topul, insa in loc de 10-20 de site-uri prin care sa galopezi zilnic alege doar 3 si tine-te de ele. Indiferent ca e vorba de perfectionare continua, informare tintita sau generala … timpul alocat pentru asta trebuie si el planificat altfel poate scapa foarte repede de sub control.

Asa ca NU UITA !

  • Invata sa spui nu.
  • Obtine mai multe facand mai putine.
  • Pune-ti telefonul pe silent si ascunde-l, inchide-ti email-urile sau inchide notificarile de email-uri daca ai asa ceva – pentru o perioada de timp dedicata unei sarcini anume. Planifica-ti timpul in mod eficient – ZILNIC ! Iar cand iei pauza atunci pauza sa fie.

Da-ti voie sa nu fii perfecta ! Inlocuieste perfectiunea cu progresul. Daca poti adopta filozofia pasilor mici atunci vei fi din start in fata majoritatii. Insa ideea este ca singurul lucru sanatos care poti sa-l pretinzi este sa mergi in fiecare zi inainte. Daca se intampla asta ai tot ceea ce-ti trebuie, intr-o zi ajungi la linia de sosire. Insa daca tu tinzi perfectiunea vei pica mereu in capcana epuizarii si a insatisfactiei permanente, pentru ca probabil dupa cum stii dar te prefaci ca nu stii – Perfectiunea nu exista ! Pentru ca tu esti perfecta prin imperfectiunea ta !

Pune-te pe primul loc ! Ia pauza daca e necesar, du-te undeva in weekend, du-te in vacanta, fa ceva dar recalibreaza-te ca sa poti sa redefinesti cea mai buna versiunea a ta – de ACUM incolo. Daca nu mai poti vedea padurea de copaci atunci care mai e sensul ? Sadomasochismul poate ?

Regretele nu au nici un sens, ele ne trag inapoi. Invata din experienta, respira, accepta si apoi reinventeaza-te – in cea mai buna versiune a ta (mental, fizic si emotional) ! Azi e o zi la fel de buna ca oricare alta sa faci asta. Daca alegi sa faci asta sau vei tot amana o zi, o saptamana sau un an – e doar decizia ta. Unii isi pierd intrega viata doar cu amanari. Insa in fiecare zi ai o noua sansa, tu cand o accepti ?

Mult succes !

BONUS !!!

Intrebari ajutatoare pentru redefinirea afacerii tale:

  • De ce esti in aceasta afacere ?
  • Care este produsul tau si pentru cine (ti-ai definit clientii) ?
  • In ce mod doresti sa-ti desfasori activitatea si alaturi de cine ?

Daca nu poti raspunde la asta e ca si cum pescuiesti dupa pesti intr-un pahar cu apa.

Asa ca defineste-ti afacerea de la baza si pana la viziunea de ansamblu. Defineste-ti obiectivele, grupul tinta, echipa cu care lucrezi si colaborezi, sarcinile tale clare si cu cat vei fi mai in clar cu ele cu atat vei putea respira mai bine, in fiecare zi in care te valorizezi si te pui pe primul loc pentru a putea aduce calitate si valoare afacerii tale.

P.S. Desi acest subiect isi poate gasi aplicabilitate larga si in cazul barbatilor, am ales sa dedic acest articol femeilor (de 8 martie) deoarece sindromul epuizarii la locul de munca devine tot mai marcant in randurile femeilor, mai ales ale celor ce au propria lor afacere.

Daca v-a placut acest articol va invit sa dati like si share.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Antreprenoriat

Tinerii milenialii vor dicta piața muncii până în 2025

Probabil sunteti la curent cu noțiunea de milenial, mileniali sau mai pe englezește așa millennials cu doi de „l” și doi de ‚n”; cu atât mai mult dacă sunteți antreprenor, manager, părinte de milenial sau însuși un mândru reprezentant al acestei generații.

Autosabotaj

Cum poți obține starea de calm la serviciu în 3 pași

Starea de calm la serviciu vine cu nenumărate beneficii. Am postat un slideshow zilele trecute pe facebook despre acest subiect, dar am considerat oportun să dezvoltăm subiectul. Resursele de care dispunem la un anumit moment Citește mai mult…

Ajutor pentru parinti

Efectul umbrei – ești pregătit/ă să te înfrunți?

Subiectul se potrivește foarte bine acestor zile. Nu l-am planificat astfel, dar s-a mulat. Efectul umbrei parcă sună bine de Halloween, o sărbătoare controversată, cu bune cu rele, cu obiceiuri noi și comerciale, dar care Citește mai mult…