Platinum Development

Dezvoltare personală în carieră și în viața personală

Ce anume ne motiveaza si cum iti motivezi tu oamenii?

dezvoltare personala, leadership, antreprenoriat,

Cate timpuri, case, nunti, bordeie atatea obiceiuri, … si zicala poate continua pentru fiecare aspect al vietii. Cat despre motivatie, aceasta alaturi de inspiratie si creativitate trezeste acel entuziasm care ne face sa performam, sa mergem inainte, sa traim … Dar ce anume ne motiveaza?

Daca tot avem harti diferite si nici o persoana nu e la fel chiar daca are acelasi numar de oase, sex si alte similitudini; atunci inseamna ca si la capitolul motivatie stam diferit. Insa devine foarte greu sa intelegi motivatia unei persoane daca aceasta este mult prea indepartata cu a ta.

Si am sa transpun exemplificarile spre business deoarece multi dintre cititorii mei se regasesc in acest sector, dar dintr-o perspectiva mentala, psihologica, aprofundata. Insa am sa precizez ca acelasi lucru se aplica si in relatiile sociale si in dezvoltarea noastra personala.

Hai sa vedem ce si cum!

 “People often say that motivation doesn’t last. Well, neither does bathing – that’s why we recommend it daily.” Zig Ziglar

Daca de exemplu tu esti patronul sau directorul unei firme sau echipe cu 20 de angajati vei observa desigur ca o parte dintre ei sunt motivati de anumite lucruri pe cand altii par a fi inerti la ele. Incerci tot felul de tertipuri sa-ti motivezi oamenii, insa gradul de motivare ramane acelasi, sau creste putin iar apoi brusc scade. Si asta pentru ca intr-o firma exista reguli, etichete, ierarhii, grile de salarizare si ca personalizarea individuala devine extrem de dificila si greu de impus. De altfel, nici nu se indica asta pentru ca intotdeauna vor exista subiectivisme, plus e aproape imposibil de pus in practica. Chiar si intr-o firma de 10-20 de persoane, ce sa mai spunem de sute.

Dar trebuie sa tii seama ca intotdeauna cand vei avea aceleasi reguli impuse la un numar mai mare de oameni vei avea aceasta problema. Si nu pentru ca poate ai oameni slab pregatiti, incompetenti, sau problematici, ci pentru ca motivarea lor catre actiune, performanta, inovatie este diferita. Desigur, exista si cazuri cand e vorba de incompetenta, insa in acest caz stii care este solutia si nu face obiectul articolului.

Deci oameni diferiti, stimuli diferiti. Daca tu esti un sef care este motivat de factori externi mai mult, precum faima, bani, diplome, distinctii, concedii de lux vei presupune ca toti angajatii tai vor dori acelasi lucru si iti vei construi sistemul de recompense astfel. Chiar si acesti stimuli externi trebuiesc departajati. O persoana dominata de faima, va face orice pentru asta chiar daca nu include bani; la fel cum cineva dominat de calatorii va face orice pentru a primi pachete de calatorii. Daca insa iti doresti bani ca apoi sa faci ce vrei tu cu ei, atunci o distinctie sau un „multumesc public” nu ajunge. Daca esti de tipul soarecelui de biblioteca, care adora informatiile si sa invete ca sa aiba un bagaj imens de experienta si informatie cu care ai putea daca ai vrea sa castigi la „vrei sa fi milionar?” atunci te vei axa preponderent pe oportunitati care sa-ti aduca asta. Si probabil desi stii toate raspunsurile nu te duci la televizor sa te vada lumea si nici sa iei banii.

Insa ce te faci daca ce e important pentru tine nu se regaseste la majoritatea angajatilor tocmai din prisma activitatii firmei? Daca de exemplu tu ca om esti predominant motivat extrinsec, insa firma ta care este pe research, sau poate pe creativitate, are angajati dominati de factori intrinseci? Vei avea o mare problema de intelegere a cum functioneaza mintea lor si care sunt cele mai bune conditii in care ei pot sa fie productivi si motivati pe termen lung.

Si asta nu este tot!

Daca mergem pe exemplul de creativitate, conform cercetarilor specifice s-au aplicat teste pe perioade de timp si locatii diferite.

Sa presupunem ca tu ai un colectiv creativ, stimulat din pofta de creatie si dorinte intrinseci de a crea „opere de arta” exaltante intern, adica pentru ei (care-i face mandrii de ce au realizat), tu insa vei adauga intr-o zi extra recompense banesti si o competitie interna. Ce se intampla? Acest mod va crea popularitate si va atrage un numar mult mai mare de doritori sa lucreze pentru tine. Insa calitatea muncii primilor nu va fi deloc mai buna, ba dimpotriva s-ar putea chiar sa scada, de vreme ce motivatia intrinseca a fost agresata de una externa. Ar putea exista un grafic crescendo in prima faza, care insa scade rapid in faza a doua. In plus, daca reusesti “performanta” sa inlocuiesti prin recompense inadecvate motivarea intrinseca cu cea extrinseca la primii tai oameni creativi, dupa ce le vei lua noua motivare creata artificial te vei trezi cu o calitate mai slaba decat initial.

“When dealing with people, remember you are not dealing with creatures of logic, but with creatures of emotion, creatures bristling with prejudice, and motivated by pride and vanity”.  Dale Carnagie

Asa ca sabia este cu dublu tais, mare atentie. Obiceiurile pot fi modificate si alterate, fiinta umana este complexa si cu uneltele eficiente dar inadecvate se pot crea situatii de care nu vrei sa ai parte. Un om mai putin pregatit va cadea in capcana externului si daca nu lucreaza pe sine s-ar putea sa se piarda pe drum. Sunt lucruri profunde, insa astazi trebuiesc luate tot mai mult in calcul pentru a rezista pe piata si a rezista de altfel in viata tot mai competitiva si axata pe viteza.

Ce trebuie sa stii despre acesti motivatori?

Ca daca doresti sa introduci anumite recompense pentru oamenii tai sau de ce nu, prietenii tai, trebuie sa stii exact ce fel de factor inlocuiesti si cu ce. Pentru ca daca alterezi un factor intrinsec cu altul extrinsec atunci rezultatul pe termen mediu lung va fi mai slab decat daca nu faceai nimic.

Un exemplu ideal vine dintr-un experiment din Israel de la un centru de zi pentru copii. Parintii ajungeau tarziu sa-si ridice copii si astfel 10 centre de acest gen au fost de acord sa implementeze o solutie de a-i motiva pe parinti sa ajunga la timp. Au introdus un sistem de penalizare pe minutele intarziate sperand ca parintii din motive financiare sa ajunga la timp. Ce s-a intamplat? Parintii au inceput sa intarzie nejustificat de mult indiferent de banii care-i plateau extra. De fapt, timpul de intarziere s-a dublat rapid.

Explicatia?

Experimentatorii au reusit sa altereze motivatia intrinseca a parintilor de a-si ridica copii. Adica au inlocuit o motivatie initial mult mai valoroasa pentru ei (morala, sociala, de responsabilitate si grija) cu una pur economica. Ilustrativ, nu-i asa?

Scoate factorul economic din ecuatie!

Pentru a putea sa faci strategii specifice cu impact durabil, ai nevoie sa scoti din ecuatie factorul ban. Asa ca fiecare om are nevoie de acea suma confortabila cu care sa poata trai, pentru ca altfel grija zilei de maine va demotiva si cel mai entuziast angajat. Asa ca un confort minim pentru o existenta normala este baza pe care poti construi ulterioare strategii.

Apoi te poti concentra pe extra motivatie! Si anume:

Nu toti oamenii pot fi cumparati pe bani sau recompense exterioare, cum la fel de bine multi pot. Calitatea muncii lor, dupa ce factorul existential a fost exclus, nu va fi mai buna daca primesc doar asta in schimb. Ii va salva de la foame pe cei ce traiesc la minimumul existential dar nu-i va face mai eficienti si geniali. In nici un caz. Poate mai disperati, insa nu mai buni.

Fiecare are pretul sau, asta este invariabil. Insa care este si mai ales ce reprezinta pretul corect pentru ei, aici consta enigma care trebuie sa o descoperi si sa o implementezi in mod adecvat.

De aceea ce poti sa faci?

Descopera care este motivatia masei critice la tine in firma, sau in anturajul din care faci sau doresti sa faci parte, si ofera acele lucruri care ii motiveaza cu adevarat. Apoi cand ai atins bine masa critica poti sa te concentrezi si pe ceilalti, eventual prin anumite departajari, structuri in care sa nu faca o nota prea discordanta cu ceilalti. Si bine-nteles totul ar trebui sa inceapa cu oamenii valorosi. Oamenii cheie din firma sau din viata ta ar trebui sa fie evaluati primii pentru a li se oferi (personalizat) acele elemente care-i pot face geniali.

Fa distinctie clara intre tipul muncii prestate de fiecare. Anumite recompense functioneaza bine pentru munci fizice si mecanice; altele ce implica strategii, gandire si creativitate. Daca bani mai multi pe sarcini concrete manuale functioneaza foarte bine, nu acelasi lucru se poate spune si la munca intelectuala.

Nu exclude elementul surpriza din ecuatie. Oamenii pe care vrei sa-i recompensezi, dar fara sa le alterezi „geniul” s-ar putea bucura favorabil, de faptul ca munca lor este apreciata, fara o impunere anume si anuntata cu mare tamtam. Nu uitati aici de lectia data cu creierul prajit si inghetat in articolul atat de „gustat” de multi dintre voi. Cu cat avem mai mult stres in capul nostru cu atat mai putin gandim la modul propriu insa suntem foarte apti la munci fizice, si invers.

De aceea regula copierii nu este intotdeauna buna, si desi foarte multe firme apeleaza la recompensari in masa, rezultatele pe termen mediu si lung nu sunt nici pe departe cele scontate. Asa ca strategia personalizata pe toate aceste aspecte dezbatute mai sus pot face diferenta intre a creste geniul personal si al firmei, sau a-l sabota.

Te-am pus pe ganduri sa-ti reevaluezi actiunile motivatoare? Atunci scop atins!

In final aveti acest filmulet, care l-am revazut de nu stiu cate ori pana acum, pentru ca explica foarte bine mecanismele umane de motivare.


Trackbacks/Pingbacks

  1. Rolul lui Cupidon în HR - […] Mai (re)cititi si: Ce anume ne motiveaza si cum iti motivezi tu oamenii? […]
  2. Save-from-bookmarks | RainCipher - [...] La 20 de ani Un manager eficient este un manager bun! 10 resurse gratuite pentru o zi de lucru…
  3. Zig Ziglar - legenda vanzarilor | Platinum Development - [...] In timpul discutiei noastre, Zig a punctat pe cateva principii cheie care iti permit sa fi unul dintre acei…
  4. Motivatia in functie de jucatorul din tine | Platinum Development - [...] in functie de jucatorul virtual din tine Am vorbit de motivatie si cat de important este sa identifici…

Trimite un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *