ucigasul realizatorul exploratorul socializatorulAm vorbit de motivatie si cat de important este sa identifici stilul motivational pe care tu sau angajatii tai il au pentru  a se implica intr-o sarcina si a ramane motivati. Si am adus in prim plan intr-o emisiune pe aceeasi tema exemplul Gamification, care este un trend catre care marile companii se indreapta, estimand ca pana in 2015 un procent de 70% al firmelor de top vor avea minim un sistem de gamification implementat si respectiv o mare parte din firmele ce tin de inovatie si creativitate vor implementa astfel de sisteme.

***Gamification este transpunerea elementelor si mecanicii din jocuri in contexte reale, pentru solutionarea de probleme in business sau in contexte cu impact social. Este combinatia intre psihologie si tehnologie, bazata pe factorii motivationali puternici regasiti intr-un procent mare in jocurile video si virtuale. De fapt, motivatia oamenilor este aspectul principal pe care s-a axat acest concept nou. In context de business gamificatia a fost si este preluata si aplicata cu succes  in sectoare precum marketing, productivitate, resurse umane, dezvoltare, training, sanatate, inovatie si fidelizare clienti … 

Oare cum putem transpune psihologia jucatorului motivat in viata reala? E un aspect demn de luat in calcul si de studiat in firma noastra, sau colectivul in care lucram. Privind din mai multe perspective putem descoperi asocieri care ne ajuta la descifrarea motivationala a oamenilor.

Mergand pe aceste idei am considerat cel putin interesant sa fac un articol completare, mergand de data asta pe baza tipologiilor persoanelor care se implica in jocuri de tipul multi-user si cum putem noi asocia asta cu felul personal de a se implica intr-o actiune, fie acea actiune joc, fie situatie similara de joc introdusa intr-un context real.

Avem 4 tipuri majore de personalizati de jucatori in noi, denumite dupa Richard A. Bartle (profesor autor si cercetor in domeniul jocurilor ce au la baza crearea unor lumi virtuale): ucigasul, realizatorul, exploratorul si socializatorul. Fiecare dintre cele 4 tipuri se implica si se motiveza in mod diferit atunci cand joaca un joc, dar eu as merge pe ideea de a completa o sarcina, sau a face performanta la locul de munca. Si desi nu ceea ce faci in lumea virtuala te defineste neaparat in viata reala, dorintele ascunse si care pot fi manifestate prin joc pot deconspira o latura interna releventa a personalitatii tale despre toate acele lucruri care ai vrea sa le faci, dar ti le refulezi in viata reala. Desi controversata, e o tema buna de gandire si aprofundare. Va invit sa explorati pentru voi, si sa identificati din informatiile de mai jos acele elemente pe care le puteti asocia cu realitatea si sa trageti concluziile de rigoare.

Putem sa ne gandim asa, ca intr-o lume virtuala tu poti alege sa fi orice doresti, si sa-ti alegi roluri indiferent de cine esti in lumea reala, insa oare poti tu sa sustii un joc pe termen lung si de tip multi-user, daca nu exista acolo ceva care sa iti satisfaca din dorintele imposibil/greu de implinit in viata reala? De exemplu, poti sa fi un explorator intr-un astfel de joc, cum ar fi World of Warcraft, insa daca tu de fapt esti genul foarte deschis de socializator, probabil te vei plictisi foarte repede sa joci acel joc si vei abandona. Si ne referim aici la personalitati formate, nu la copii care sunt in formare si pentru asta pot sa exploreze diferite roluri pentru a se autocunoaste si din dorinta descoperirii in sine.

Si ma gandesc ca la fel cum un designer de joc are de tinut cont de toate aceste tipologii pentru a crea un mediu echilibrat si sustenabil pentru oamenii care il vor popula, la fel si un antreprenor sau manager va avea de tinut cont de care sunt obiectivele sale si cum sa faca sa-si aleaga cei mai buni oameni si in procentele corecte, astfel incat mediul sau de business sa fie bine populat si sa se poata dezvolta ascendent, nu distructiv. Cunoaste-ti oamenii, ofera-le mediul favorabil de dezvoltare, departajeaza-i in mod elocvent si afacerea ta va avea sanse mari sa creasca si sa se dezvolte precum o astfel de realitate virtuala, care are in spate oameni si jucatori reali, dispusi sa-si petreaca timp, bani si determinare pentru a ramane si creste acolo. Sa nu uitam ca in jocuri precum cel citat mai sus, sunt oameni de toate categoriile, care joaca ore intregi acolo si sunt utilizatori ce au investit saptamani, luni, ani pentru a creste si s-au simtit motivati astfel; nu putem sa nu ne gandim la ce se afla in spatele unei astfel de nevoi implinite acolo. De aceea v-am si adus acest articol, care pentru unii poate parea cel putin ciudat 🙂

1. Ucigasul

In termeni de joc „ucigasul” se exprima cat mai scurt si concis posibil. El nu pierde vremea cu preludiu si lucruri inutile, este captivat la maxim si nu pierde nici o ocazie sa puncteze. Astfel un vocabular pe masura, gen: „Lasule!”; „Fraiere!”; „Mori!”; Mori, mori, mori!”, arata foarte bine determinarea frenetica prin care se implica.

Ce-l motiveza? Este exact puterea exercitata asupra celoralti. Cu cat mai mult stres cauzat, cu atat mai bine, iar evolutia si factorul motivator va tine de modalitati de a-i „termina” pe ceilalti. Ucigasii au nevoie sa acumuleze puncte si sa le fie recunoscuta puterea ucigatoare. In lumea jocurilor ei sunt motivati adrenalitic de distrugerea cauzata si de faptul ca exista acolo in spate o persoana reala, care probabil e suparata, insa n-are ce sa faca pentru asta. E o forma oarecum sadica de a se bucura de durerea altcuiva. Ii intereseaza reputatia de duri si luptatori neinfricati si pentru asta e important sa detina puterea suprema asupra altor persoane. Daca am transpune asta in lumea reala s-ar asemana cu personalitatea sociopata si antisociala.

Ei vor socializa doar in ordinea in care pot afla noi ponturi de la alti ucigasi despre cum pot sa faca alte victime, cai, metode de distrugere. Daca i-am replica pe acesti ucigasi in viata reala ne-am gandi ca in sectorul de business acestia cu siguranta ar face fata in a-si studia concurenta in asa fel incat sa o desfiinteze, fara prea mult stat pe ganduri sau probleme de constiinta.

2. Realizatorul

Dupa cum le si spune numele, realizatorii sunt cei care doresc sa duca la bun sfarsit sarcini noi si sa castige puncte prin asta. Sunt stimulati de noi sarcini care-i pun sa gandeasca sa elaboreze noi cai si strategii, astfel incat sa le poata solutiona intr-o maniera noua, fara a duce la plictiseala.

Acestia vor apela la metodele celorlalti, cum ar fi „explorarea” sau „uciderea” doar pentru a gasi noi metode de a realiza ceva maret sau a deveni prosperi, respectiv in cazul in care trebuie sa se apere de altii care le stau in cale. Sunt competitivi, si doresc sa creasca in reputatie si prestigiu, puncte, avere, distinctii. Iar pentru asta sunt dispusi sa munceasca mult.

In business acest tipar e bun in urmarirea obiectivelor, project management, indeplinirea se sarcini de la a la z, realizarea de planuri avand ca rezultat final aprecierea si cresterea pe scara ierarhica. Au nevoie de o viziune a ce urmeaza sa primeasca atunci cand isi termina treaba, altfel se demotiveaza.

Ca idee generala, ei vor dori sa aduca schimbari lumii in care sunt, sa-si lase amprenta. Sunt performerii care doresc sa creasca in statut si intr-un timp cat mai rapid in functie de realizarile lor.

Limbajul este orientat spre rezultate si metode de reusita: „sunt ocupat(a)”; „sigur ca te ajut, dar ce-mi iese din asta?”; „mai am x lucruri de rezolvat”; „dupa ce am terminat asta, ce urmeaza?”.

3. Exploratorul

Acesta va ilustra gandirea inginereasca, de a cauta si descoperi lucrurile ascunse si cum functioneaza jocul sau sistemul. Vor fi avizi de descifrarea erorilor, a bug-urilor. Sunt informati si pusi la punct cu ultimele tendinte, cai si aparaturi, in general asculta mai putin pe altii, fiind convinsi ca ei deja stiu ce altii inca nu au aflat. Vor fi precauti in a ucide, sau a face lucruri care pot avea repercursiuni ulterioare. Proceseaza si lucreaza mai din umbra in stilul lor, si vor fi stimulati mai degraba de senzatia de rezolvare a unor probleme ascunse decat sa acumuleze puncte sau distinctii.

Motivatorul principal este explorarea in sine, precum un GPS care are cu cat mai multe harti noi de descoperit si deslusit cu atat mai bine.

Concluzia este ca acestui tip ii place elementul de surpriza si interactiune cu mediul in care sunt. Nu ii intereseaza sa ajunga in top ca si ierarhie, mai ales daca asta nu le aduce nici o cunoastere sau recunoastere a inteligentei lor. Nu se blocheaza pe un singur traseu sau pe urmarirea necontenita a meritelor fruntase.

Limbajul este unul contemplativ, serios si precis: „Hmmm …”; „Vrei a spui ca nu stii cum sa ajungi din X in Y?”; „Nu am incercat asta pana acum, ce face?/pentru ce e bun?”; „ma intreb de ce daca fac X se intampla Y?, iar daca apoi incerc sa fac cutare mi se intampla cutare, ti s-a intamplat si tie? Oare de ce?”.

4. Socializatorul

Ei vor relationa la joc (mediul virtual in sine) ca fiind ceva extern care afecteaza si influenteaza jucatorii intr-un anume fel. Ei empatizeaza, se distreaza, discuta, impartasesc, asculta si studiaza ce se intampla cu oamenii din jur, cum cresc acestia, ce li se intampla, care este evolutia lor. Ei vor explora si vor castiga puncte insa doar pentru a putea deschide noi usi catre alte persoane. Relatiile frumoase si pe termen lung sunt cele care ii implinesc. Uciderea va fi ceva ce nu se va lua deloc in calcul, decat eventual ca si ultima frontiera fara de care nu se poate.

Concludem din asta ca acest tip va dori mai mult ca orice sa interactioneze cu alti jucatori, sa imparta idei, sa comunice si sa imparteseasca stari, emotii, barfe. Mediul si detaliile jocului sunt irelevante, conteaza omul si ce se ascunde in spatele lui, informatii cat mai multe despre caracterul jucatorilor e ceea ce ii starneste si ii mentine in joc. Influenta lor consta in contactele pe care le au si sunt mandrii de asta.

Limbajul este unul cat se poate de deschis si previzibil: „Buna”; Ce faci?; „Ce s-a intamplat cu X, nu eram pe faza pentru ca eram cu Y”; „stii, m-am certat cu X/Y;”; „Serios? Nu pot sa cred! Of ce cumplit, imi pare tare rau.”.

*****************

Ce ne poate servi insa ca o lectie buna din lumea jocurilor – ca este foarte important cum iti aduni „jucatorii”. Dupa cum stim pentru succesul oricarei afaceri e bine sa ai un echilibru bun intre profesionisti de diferite tipuri. Spre exemplu, mergand pe cele 4 tipologii prezentate mai sus, daca avem prea multi ucigasi asta va duce la disparitia realizatorilor, care sunt tinta preferata a primilor. In conceptia lor singurele victime cu adevarat demne sau motivante pentru ei sunt realizatorii, deoarece exploratorii nu prea sunt interesati sau afectati de moarte, pe cand socializatorii sunt considerati prada usoara.

De asemenea s-a constatat ca reducerea drastica a exploratorilor atrage dupa sine reducerea realizatorilor, care se pare ca au  nevoie de primii pentru a elucida anumite probleme sau dificultati de depasit prin care ei pot castiga mai multe puncte, sau pot avansa in joc. Daca raman prea mult timp blocati fara progres, realizatorii se vor plictisi si vor parasi jocul. Si acest efect va declasa reducerea in lant a numarului total de jucatori, vor urma socializatorii care nu mai au cu cine si despre cine vorbi, si apoi si ucigasii care nu mai au pe cine omora. E oarecum un ciclu natural 🙂

Fara o directie clara a jocului (strategie si obiectiv de business) oamenii se vor pierde si recuperarea va fi mult mai anevoioasa.

Tipuri de relatii intre jucatori

1. Realizatori vs. Realizatori

Acestia fiind competitivi este lesne de inteles ca vor dori sa demonstreze ca sunt mai buni, insa o vor face intr-o maniera corecta, fara impungeri sau „crime” pe la spate. Vor respecta meritele celorlati, insa vor avea tendinta sa-si gaseasca scuze legate de timp sau ghinion pentru care nu au reusit si ei sa ajunga acolo. Pentru sarcini dificile sau obiective de anvergura vor conlucra impreuna, si din astfel de colaborari se pot naste adevarate prietenii sincere si de lunga durata, mult mai calitative decat in cazul altor combinatii de jucatori. Ei pot juca si singuri intr-un joc, nu au o nevoie imperioasa de alte categorii pentru a-si atinge obiectivele ambitioase, desi din cand in cand le place sa-si povesteasca realizarile cuiva dispus sa-i asculte.

2. Realizatori vs. Exploratori

Realizatorii tind sa-i catalogheze pe exploratori ca fiind niste fraieri, oameni care au nevoie de mecanica jocului, respectiv lucruri tangibile de descoperit, pentru ca nu reusesc sa joace jocul. Totusi cei foarte buni pot fi ovationati si chemati la nevoie, chiar daca nu sunt apreciati la adevarata lor valoare. Comunicarea este dificila intre ei, tocmai din cauza ca vad diferit lumea, e mai degraba o relatie de toleranta a realizatorilor fata de exploratori.

3. Realizatori vs. Socializatori

Din nou, socializatorii sunt desconsiderati de realizatori, care ii vad doar o pierdere inutila a spatiului de joc. Ei pot servi ca o sursa utila de informatii despre altii, dar cam atat. Sentimentul impartasit catre socializatori este o combinatie de: dispret, iritatie, mila, iar comportamentul va fi ori dur si taios, ori de superioritate.

4. Realizatori vs. Ucigasi

Realizatorii nu iubesc ucigasii cum era usor de presupus, insa le vad rolul util in joc, rolul de a aduce o anumite ordine si de a creste semnificatia recompenselor obtinute. Lucrurile prea usoare ii plictisesc, asa ca pot tolera un anumit grad de inamic care poate apare si sta la panda. Insa nu le plac confruntarile cu ucigasii decat atunci cand au convingerea ca pot sa castige. In plus prea multe provocari de la aparitiile neasteptate ale ucigasilor ii pot demotiva, au nevoie de o perioada si de anumite castiguri inainte sa aiba astfel de confruntari. Uneori pot la randul lor apela la tactici criminale pentru a inlatura concurenta, insa doar daca li se pare extrem de justificabil si cu riscuri minime.

Numarul celor 2 categorii creste invers proportional, insa prea putini criminali nu va mai creste numarul realizatorilor, de vreme ce acestia vor fi demotivati de ieftineala jocului si de lipsa competentei pentru a obtine ceva.

5. Exploratori vs Realizatori

Exploratorii vor privi realizatorii ca niste exploratori in devenire, care inca nu au realizat ca sunt lucruri mult mai importante decat sa fuga dupa recunoasteri si distinctii. Tocmai de aceea sunt dispusi sa le furnizeze informatii din calitatea lor de experti, desi asemenea tuturor expertilor vor da doar franturi de informatii, sau informatii mai criptice.

Ei nu sunt afectati de numarul realizatorilor si pot convietui fara probleme cu acestia.

6. Exploratori vs. Exploratori

Intre ei respecta valorile, cei care sunt foarte buni sunt respectati, cei slabi sunt in schimb tratati fara mila. Cel mai groaznic lucru pe care-l poate face un explorator este sa dea informatii false sau eronate crezand ca sunt bune. Infara de asta se pot intelege destul de bine, isi pot chiar impartasi descoperirile intre ei. Gandind mai analitic si teoretic sunt neintelesi si neinteresanti pentru ceilalti de aceea vor ramane cel mai adesea alaturi de cei ca ei. Nu intotdeauna este usor sa gasesti aceste persoane pentru jocul tau, insa daca le identifici e bine sa le pastrezi.

7. Exploratori vs. Socializatori

Nu prea au multe lucruri in comun si nu se afecteaza reciproc in joc. Exploratorii nu sunt prea interesati sau impresionati de socializatori, decat in masura in care se simt importanti in fata lor prin expertiza care o au. La fel vor fi si tratati de acestia, cu politete si oarecare distanta, ca experti, si cam atat.

8. Exploratori vs. Ucigasi

Exploratorii ii respecta pe ucigasi dar simt si teama fata de ei si comportamentul lor. Avand in vedere ca exploratorii sunt buni in a descoperi metode noi in ceva, s-ar putea sa experimenteze asta si in „arta uciderii” insa nu malitios ci fie ca experiment, fie ca sa dea o lectie vreunui ucigas deranjant pe care au pus ochii. Asta poate fi un semn rau pentru un ucigas versat care poate ajunge afectat de un explorator care prin alte arme reuseste sa-l detroneze sau sa-i strice reputatia.

Numarul lor nu este prea afectat de ucigasi de vreme ce nu le pasa prea tare daca sunt sau nu ucisi si atunci ucigasii raman dezinteresati de o victima care nu e afectata si nu sufera.

9. Socializatori vs. Realizatori

Socializatorii sunt atrasi de realizatori pentru ca le furnizeaza hrana pentru barfe si subiecte de care au nevoie pentru a-si indeplini rolul. In ciuda acestui fapt ei nu prea doresc sa vorbeasca direct cu un realizator daca acesta nu li se deschide, insa le place sa vorbeasca despre. Un cinic ar spune ca e oarecum ca si relatia intre femei si barbati.

10. Socializatori vs. Exploratori

Sunt precum focul si apa, socializatorii vor fi cei care vor spune despre exploratori ca ar fi cazul sa isi traiasca viata, li se par deprimanti si tristi. Nu prea au ce sa-si impartaseasca, chiar daca le place ambelor grupuri sa vorbeasca. Daca ajung totusi in acelasi anturaj atunci socializatorul va dori sa para mai inteligent, pe cand exploratorul se va complace din lipsa de altceva.

11. Socializatori vs. Socializatori

E evident ca se vor atrage unii pe altii si vor putea discuta si dezbate subiecte ore intregi, in ceea ce priveste alte personaje, iar apoi tot felul de subiecte comune in timp ce relatia lor se dezvolta.

12. Socializatori vs. Ucigasi

Este poate cea mai dizarmonica relatie dintre toate. Socializatorii ii urasc cu pasiune pe ucigasi. Asta si din cauza ca ucigasii au o satisfactie foarte mare in a-i umili si a se distra pe seama lor. Se folosesc si de faptul ca sunt usor de scos din sarite si asta nu face decat sa puna paie pe foc. Pe urma, socializatorii nu pot intelege motivele crude si antisociale pentru actiunile ucigase.

Ei raman ca soarecele si pisica, raul si binele, intr-un fel exista o interdependenta necesara intre ei.

13. Ucigasi vs. Realizatori

Pentru ucigasi realizatorii sunt prada perfecta. Sunt suficient de buni pentru a prezenta oponenti respectabili, insa nu la fel de iscusiti incat sa invinga pana la urma. Totodata realizatorii nu renunta din prima, astfel incat senzatia de urmarire a pradei ii face pe ucigasi atrasi de acestia. Insa se poate intampla ca un realizator exasperat de atacurile repetete ale ucigasilor sa vrea razbunare si atunci sa devina foarte feroce in asta.

Prea multi ucigasi vor exaspera numarul exploratorilor, insa cu siguranta ca multi exploratori vor atrage tot mai multi criminali infomentati de prada gustoasa.

14. Ucigasi vs. Exploratori

Ucigasii nu agreeaza deloc exploratorii, asta din doua motive. Fie pentru ca exploratorii prin tacticile lor si prin descoperirile lor in diferite domenii pot folosi metode eficiente sa-i termine, fie pentru ca nu le pasa de atac si atunci un explorator imun la atac devine o frustare maxima pentru ucigasul care vrea frica si aparare in schimbul atacului sau ucigas. Prea multi exploratori pot sa duca la diminuarea numarului ucigasilor.

15. Ucigasi vs. Socializatori

Ucigasii au o dorinta sadica sa se joace si sa atace socializatorii, tocmai pentru ca acestia se arata cu adevarat afectati de cruzimea lor, in plus pentru ca-i ajuta sa le mentina reputatia proasta pe care ei o adora.

Un numar mare de socializatori poate aduce multi ucigasi, insa in acest caz e evident ca numarul mare al primilor nu va ramane prea mult timp astfel.

16. Ucigasi vs. Ucigasi

Daca nu au o actiune comuna vor prefera sa se evite. Ei nu doresc sa fie omorati intre ei pe motiv de reputatie. Vor prefera sa apeleze la alte victime inainte de asta, si sunt suficient de perseverenti sa nu paraseasca jocul atata timp cat mai exista victime, chiar daca numarul lor nu este foarte mare.

Documentatie din tipologia jucatorilor de Richard A. Bartle


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Creierul uman

13 lucruri pe care oamenii puternici mental nu le fac!

Ai citit cumva aceasta carte a cercetatoarei si psihoterapeutei Amy Morin, despre ce nu fac oamenii puternici mental? Este o lectura extraordinara care sintetizeaza latura gandurilor, comportamentelor si emotiilor acestor oameni. Cu un astfel de Citește mai mult…

Autosabotaj

Cum poți obține starea de calm la serviciu în 3 pași

Starea de calm la serviciu vine cu nenumărate beneficii. Am postat un slideshow zilele trecute pe facebook despre acest subiect, dar am considerat oportun să dezvoltăm subiectul. Resursele de care dispunem la un anumit moment Citește mai mult…

Cine sunt eu ?

Cum ajungi un mincinos? Efectul mărului stricat

Pentru cei care nu știu scriu o nouă carte (a V-a) – The Theory of Lies – care se dorește a fi un manual și ghid cuprinzător despre minciună și decepție, rolul motivației în toate Citește mai mult…