Pe langa faptul ca am regasit o afluenta interesanta de Alexandri si Cristine intre profesionistii Social Media si importanta pisicilor in online, si mai ales pe facebook, a fost un eveniment care mi-a adus cateva informatii noi si interesante despre care am sa relatez in cele ce urmeaza.

Social Media si canale precum facebook sunt din pacate sau din fericire o necesitate de care nici un business nu mai poate face abstractie. Pe vorba mea, poti fi oricat de bun sau talentat, daca nu existi in mod vizibil, astfel incat sa te cunoasca lumea e cam degeaba. Si asta este valabil si in vanzare. Daca tu ai ceva de oferit cuiva e de datoria ta sa te faci vizibil pentru a ajunge catre publicul tau tinta, care are nevoie de produsul tau. S-au dus vremurile cand lumea vine la tine sau tu astepti sa fi descoperit ca un guru.

Una dintre cheile succesului in afaceri este adaptarea la timpuri si la noi metode, asta inseamna social media, si cei care constientizeaza asta mai repede vor fi mai castigati atunci cand ceilalti vor fi nevoiti sau fortati sa faca la fel. E mai bine sa te adaptezi frumusel in pasi marunti decat sa trebuiasca sa o faci cu forta. Doar daca nu mergem pe principiul „daca-i musai cu placere”. Insa social media devine un musai pentru un business. Asa am ajuns si eu la acest Summit, curioasa fiind de parerea expertilor in domeniu si bine-nteles ca sa invat lucruri care ma pot ajuta in ceea ca fac. Sper sa luati si voi cateva idei utile de pus in practica, sau cel putin de meditat asupra lor.

facebook, twitter, linkedin, pinterest, trilulilu,

Si in ordinea intrarii in scena:

Cristina Putan a facut un studiu de piata care arata negru pe alb cat de la inceput se afla inca promovarea unui business pe social media. Majoritatea firmelor inca identifica prezenta in online doar printr-o simpla pagina de web, care nu poate crea aceeasi legatura cu utilizatorii precum canalele de socializare. Alte statistici indica lipsa oamenilor profesionisti care sa se ocupe de social media, majoritatea companiilor pun un om din interior, insa fara sa aiba asta ca si responsabilitate principala, ceea ce l-ar face pe om sa lucrez dublu daca ar trebui sa-si faca treaba bine pe ambele planuri. Maxim de buget alocat promovarii online pentru zona de vest pare a fi 700-800 de euro. 21 % lucreaza cu freelanceri, 16% cu companii si majoritatea prefera agentii din Cluj si Timisoara, fara a avea o deschidere prea mare catre agentiile bucurestene. Ne referim evident la zona de vest si mai ales Timisoara.

In concluzie drumul este inca lung si destul de nebatut pentru Romania noastra. Din punctul meu de vedere o oportunitate extraordinara pentru orice afacere care tine cont ca e mai bine sa te afli la inceput si sa cresti odata cu trendul vremurilor, decat sa vii la culesul roadelor cand piata s-a saturat, iar „competitia” e pretutindeni.

Oltea Zambori ne-a introdus in viziunea ei despre blogging si anume importanta pasiunii despre ceea ce faci, respectiv despre ceea ce scrii. Ai nevoie de asta pentru a putea scrie pe termen lung si a-ti construi drumul, desi admite ca acest drum este unul mai lung, fata de opinia Cristinei pe care o exprim mai jos. Oltea considera un blogger ca fiind formator de opinii indiferent de marimea grupului. De asemenea colaborarea si asocierile sunt necesare pentru succesul unui blog. „Pentru cine scrii si cine sunt cititorii tai? / Asociaza-te cu oameni care isi doresc acelasi lucru si creeaza oportunitati” sunt cateva idei despre care a punctat Nebuloasa.

Cristina Bazavan a vorbit cel mai mult pe gustul meu si am avut ocazia sa vorbim si in pauze. Ea combina foarte bine latura calitativa cu cea pragmatica. Importanta obiectivului este esentiala, mergand putin pe varianta alternativa celei descrise de Oltea, tu cand te apuci sa faci un blog sau o pagina trebuie sa ai in vedere obiectivul clar si unde vrei sa ajungi, nu ajunge doar sa scrii din pasiune, insa se poate si asa dar e calea mai anevoioasa dupa cum am punctat mai sus. Aparitia ta online trebuie socotita ca un business, dar in care aduci catre consumatorii tai exact ceea ce ii intereseaza si ii ajuta cel mai mult. Dupa opinia ei noi toti suntem ambasadori de brand si este foarte important sa te pozitionezi cat mai puternic cu propriul brand inainte ca altii sa-ti creeze tie imaginea si sa ti-o ia inainte. Asta poate deveni destul de neplacut intr-adevar 🙂 E ca si cu importanta primei pagini de pe google; daca-ti cauti numele ce apare acolo? E de bine pentru tine sau nu prea? Completand ideea daca tot apar si lucruri mai putin placute despre tine, macar ele sa nu depaseasca lucrurile pozitive pe care tu ti le construiesti si pe care tu le poti gestiona prin site-urile proprii si cele partenere. De exemplu preluarea numelui tau ca site sau blog este deja un tool in a putea controla valul informatic despre tine. Si ca idee finala, citez: „uita de bani, ei vin singuri daca ai construit o baza.”

Alexandru Bleau a completat importanta ambasadorilor impartindu-i in voluntari si angajati. Dupa el lipsa de importanta costa. Tu trebuie sa creezi relatii, motivatie si continut. Cel mai mult mi-a placut accentuarea fanilor, cine sunt aceia si pe cine premiezi, respectiv pe cine motivezi ? Departajarea fanilor in functie de implicarea lor globala si sustinuta este mult mai importanta. Exista fani si superfani, ai grija de superfanii tai. Nu e totuna un fan care ramane activ si te citeste constant cu cineva care da un simplu like doar ca sa castige ceva. E importanta calitatea si axarea pe oamenii tai fideli care chiar se implica.

Alexandru Nicolaica ne-a vorbit de L’Oreal si de felul in care promovezi campanii si produse din sectorul beauty. Pentru cei interesati in domeniu cu siguranta veti putea primi idei pertinente daca luati legatura cu el.

Bogdan Olteanu apreciaza ca viitorul tine de bloguri si ca asta inseamna ceva mai mult decat o simpla poza cu o rata si intrebari de genul „ai vazut ce faina rata?”.  Ideea e ca trendul s-a schimbat si astazi atat motoarele de cautare cat si utilizatorii au devenit mai sofisticati, astfel ca ce mergea acum niste ani incepe sa nu mai mearga. Blogul este un canal media foarte important si are o flexibilitate mai mare fata de o agentie. Bogdan a facut o comparatie interesanta intre New York Times si Daily Mail, aratand eficienta si directia celor doua. Pe cand Daily Mail si-a creat un soft automat prin care prima pagina e umpluta de ce se cere, adica tot felul de „tampenii” si poze gen cancan, NYT a ramas pe utilizatori mai putini, dar care continua sa plateasca si sa fidelizeze cu brandul. Deci ele ilustreaza 2 extreme bune: DM aduce mai mult trafic, pe cand NYT aduce mai multi bani cu 500.000 de abonamente online, mergand pe publicul de calitate. Bogdan precizeaza ca in Romania se merge pe varianta Daily Mail (mare minune 🙂 )

O sugestie foarte buna de final e sa privesti peste 5 ani atunci cand vrei sa te asociezi cu cineva si vrei sa mergi in directia aceea. Daca nu-ti place ce vezi sau nu vezi nimic mai bine nu te asociezi. Ca o paranteza la asta nu pot sa ma abtin si sa nu adaug ca puteti sa va asociati cu incredere cu Platinum Development, peste 5 ani tot aici are de gand sa fie dar la un alt nivel + aceeasi calitate pastrata.

Alexandru Negrea, omul Zen ne-a adus conceptul de utilizator expansiv, cel care da like-uri dar si comenteaza, si cel temperat care prefera sa se manifeste doar prin like-uri, sau deloc, chiar daca e acolo si te citeste. Considera ca bloggingul e mult prea slab inca in Romania dupa 5 ani. Cat despre campaniile pe Facebook ele trebuie sa aiba un scop precis, de exemplu nu faci o campanie de awareness/constientizare daca nu ai un produs sau ceva nou. Iar daca te apuci de ceva – fa in asa fel incat asta sa aiba o continuitate si sa te lege in mod coerent de pagina ta. Tot Alex semnaleaza un nou trend important si anume ca astazi exista tot mai mult tendinta sa dai click la o pagina de facebook, respectiv sa intri prima data in contact cu o companie prin pagina ei de facebook, deoarece acolo te descurci deja mai usor si te poti familiariza mai altfel decat fata de o pagina standard de firma. Asa ca nu va lasati paginile de facebook neintretinute, multi noi clienti ajung acolo prima data.

Ioana Bondrila ne-a povestit de Staropramen si de campaniile care au dus la succesul atat de rapid al brandului de bere. Implicarea utilizatorilor, promovarea evenimentelor, hartile atasate si incurajarea pozelor si shareului au dus ca in timp scurt brandul sa devina ceva familiar si prietenos pentru utilizator. Au creat un fel de mod de viata, avand nu mai putin de 360 de campanii lansate.

Cristian Manafu a tinut un workshop in care am fost implicati cu totii. Mai intai a exemplificat din public ce se intampla atunci cand lucrezi pe facebook si de ce anume trebuie sa tii cont. Ne-a aratat statistici interesante si mai ales cat de important este sa vezi care este publicul tau tinta si cat e el de mare. Asta ajuta si cand vrei sa-ti cauti un burlac sau burlacita conform criteriilor tale bine stabilite 🙂 Totodata prin statisticile evidentiate e clar ca facebook este net superior ca si trafic si acces catre consumatori, apoi vin retele precum  Trilulilu (felicitari Calin Biris), blogging, linkedin, twitter, pinterest. Atunci cand te apuci sa vezi cati folosesc un canal si din aia cam cati ar putea sa fie clientii tai, (sau viitorul sot de exemplu) devine foarte relevanta imaginea pentru ce, de ce  si unde faci. Pe urma problema continutului a fost evidentiata si de Manafu: tu trebuie sa aduci continut apreciat de fanii tai. La final ne-am jucat cu un studiu de caz luat din public si am facut brainstorming cautand metode sociale pentru o florarie care face livrare la adresa. Doar sa vrei si idei exista, pentru toata lumea si toate buzunarele.

Si bine-nteles s-a evidentiat relevanta pisicilor pe facebook, sau a copiilor mici, si nu in ultimul rand a florilor. Pisicile au ocupat evident intr-un mod umoristic lait motivul zilei, insa descriu foarte bine fascinatia utilizatorilor spre anumite poze, subiecte, aparitii. As spune ca daca plasezi o pisica jucandu-se cu un bebe intr-un lan de flori ala esti pe facebook 🙂 Din pacate acest trend prinde inca, si il remarc si eu. Daca aduc continut foarte important in opinia mea, sau un articol pe masura, va fi detronat de poze, chiar daca am lucrat zile/saptamani pentru un articol si 10 minute sau cateva secunde pentru o poza. Asa ca aici e important sa vedem cum putem sa tinem si de calitate si de educarea utilizatorilor.

******************

In orice caz mereu avem ce invata si cum noua era sociala devine tot mai vitala pentru orice business avem de tinut cont de experti si de statistici. Sunt curioasa cum va evolua trendul  si care vor fi punctele centrale ale Summit-ului din 2013. Cu siguranta in Social Media lucrurile pot oricand sa se schimbe si sa ne surprinda, asa ca fiti cu ochii in patru si nu lasati la voia intamplarii expunerea sau lipsa voastra din online. Felicitari organizatorilor pentru o editie reusita!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Antreprenoriat

Tinerii milenialii vor dicta piața muncii până în 2025

Probabil sunteti la curent cu noțiunea de milenial, mileniali sau mai pe englezește așa millennials cu doi de „l” și doi de ‚n”; cu atât mai mult dacă sunteți antreprenor, manager, părinte de milenial sau însuși un mândru reprezentant al acestei generații.

Cine sunt eu ?

Cum ajungi un mincinos? Efectul mărului stricat

Pentru cei care nu știu scriu o nouă carte (a V-a) – The Theory of Lies – care se dorește a fi un manual și ghid cuprinzător despre minciună și decepție, rolul motivației în toate Citește mai mult…

Antreprenoriat

Concurs Robin Sharma – Pachet PLATINUM – 17 septembrie București

Lansăm un Concurs Robin Sharma pentru cititorii noștrii. Câștigătorul/-oarea va primi un pachet PLATINUM pentru evenimentul din 17 septembrie București, în valoare de 579 Euro + TVA. Succes!