Platinum Development

Dezvoltare personală în carieră și în viața personală

Obiceiuri culturale si body language: Carti de vizita & Timp

body language, cartie de vizita, despre timpAm intrat in 2013 si tot mai multe relatii si afaceri se desfasoara fara bariere. Noul model de business este unul global si cunoasterea diferentelor de obiceiuri culturale ne poate ajuta sa iesim in evidenta, la fel precum cunoasterea limbajului corporal si a indicilor date de acesta ne poate transforma in leaderi autentici. Mi-am propus sa deschid o noua categorie de articole destinate acestor obiceiuri culturale care ne pot fi de un real folos, atat in afaceri cat si in dezvoltarea noastra personala. Obiceiurile vor include si limbajul corporal adecvat (body language) si interpretarea acestuia in functie de diferitele culturi. Le vom lua pe rand si cred ca o sa dea o lectura interesanta despre diversitatea ce explica atat de bine zicala „cate case atatea obiceiuri”.

Recapitulare Body Language

Noi cu totii avem un body language instinctiv, care ne poate indica stari, semnale recunoscute de subconstientul nostru si luate ca atare. Pe de alta parte mai avem un limbaj corporal invatat si mai ales cultural. Comportamentul uman este divers, insa semnele care pot deconspira stari pot fi aceleasi in orice cultura si oriunde. Gasiti un articol introductiv despre Body Language aici. Insa pe langa asemanari exista si diferente culturale care nu ne pot scapa atunci cand dorim sa relationam cu succes indiferent unde suntem.

Atentia la detalii te poate face remarcabil

Exista mici indicatori care pot trada starile noastre, inainte ca macar persoana respectiva sa devina constienta de ce stare are sau urmeaza sa aiba. Exact ca si cu decalajul despre care vorbeam in primul articol despre Body Language. La fel exista diferente culturale care desi pentru tine pot parea bizare, nerespectarea lor te poate costa o relatie, o vanzare, o afacere. Indiferent cum esti tu obisnuit sa faci anumite lucruri, atunci cand relationezi cu o alta persoana care are un cu totul alt obicei, fiecare va avea tendinta sa se comporte asa cum este obisnuit, insa cel care cunoaste si se adapteaza celuilalt va avea sanse reale de a conduce si obtine rezultatele scontate. Exact ca si in orice relatie, doar ca de data asta vorbim de una globala.

In leadership dezvoltarea acestei laturi informationale te poate ajuta sa castigi avantaje in fata oamenilor tai, clientilor, te ajuta sa creezi relatii, raport, sa observi schimbarile si sa te adaptezi la ele.

Ce face un leader care nu cunoaste body language si diferentierile culturale?

Pai o poate da in bara. Cineva care doreste sa devina un bun observator si sa-si creasca influenta are de tinut cont de indicatori, iar daca mai si calatoreste mult are de luat in calcul diferentele culturale, altfel poate sa ruineze o relatie de afaceri construita cu grija de la distanta si care in primele 5 secunde de „fata in fata” se poate narui.

Si deschiderea catre oameni si situatii diferite te ajuta sa-ti cresti harta asupra lumi. In plus te face constient de cat de putine stii si cate poti inca invata, iar analogia cu tari si culturi diferite este una ajutatoare. Am sa exemplific pentru astazi 2 perceptii diferite: 1) in functie de semnificatia si utilitatea cartilor de vizita; si 2) interpretarea timpului in functie de regiuni. [socialring]

Cartile de vizita

Este o practica devenita uzuala in Romania, mai ales in cadrul evenimentelor de networking. Insa tot in astfel de cadre poti da peste oameni straini sau poti ajunge sa calatoresti si sa trebuiasca sa fi informat asupra diferentelor de interpretare si manevrare a acestor carti de vizita.

Statele Unite: este o practica comuna la conferinte si intalniri mari, mai mult pentru identificarea persoanei. Se desfasoara la fel de usor precum ai imparti niste carti de joc.

Marea Britanie/Irlanda: nu este o cerinta obligatorie si nici nu se asteapta la asta. Britanicii se bazeaza pe incredere si adesea se fac schimburi doar pentru a se updata noua titulatura, numar de telefon sau adrese de email, daca nu pot fi obtinute altfel. De aceea, situatia in care acestea sunt rescrise cu pixul nu este o raritate.

Brazilia: dupa schimbul de carti de vizita acestea se aseaza pe masa pentru a se retine numele persoanei.

China: cartile se predau cu ambele maini, uneori chiar cu o mica plecaciune pentru a simboliza respect. Cel ce primeste trebuie sa se uite la ea si sa ii acorde importanta, apoi s-o plaseze cu grija undeva. Si nu uita sa-ti treci titulatura.

Australia: schimbul de carti de vizita este rezervat pe acest continent, folosit in mod uzual doar in caz de relatii importante. Australienii nu sunt incantati de ele si vad intr-o persoana care inmaneaza cartea ca o persoana care doreste sa vanda ceva sau nu este de incredere. Daca cineva spune, “Oh, nu am noile mele carti, sunt inca la tipografie,” australianul va deveni agitat si se va pregati sa plece cat mai rapid de langa tine.

India: se vor simti insultati daca nu te uiti la ele si le bagi direct in buzunar. Se pot folosi ambele maini, mai ales in intalnirile formale, insa neaparat se foloseste mana dreapta cu sau fara inclinare a capului. Ierarhia este importanta si semnificatia data citirii cartii de vizita este de asemenea importanta. A se nota pe spatele cartii de vizita, contextul, data si alte detalii este considerat un gest de respect si importanta acordata.

Germania: sunt foarte importante, mai ales la inceputul intalnirilor. Nemtii se vor uita pe ele ca sa-ti verifice titlul si functia din companie. Vor fi extrem de surprinsi daca nu ai carti de vizita asupra ta la astfel de intalniri.

Mexic: se impart odata cu gestul de a da mana. Oamenii se uita la ele si daca e o intalnire formala le vor tine in capul mesei. La restaurant le vor pune in buzunar.

Trinidad si Tobago: in intalnirile formale cei mai in varsta isi vor scoate cartile de vizita, iar cei care le primesc trebuie sa arate interes si politete.

In tarile arabe ( Emirate, Arabia Saudita): se dau in cadru formal la inceputul intalnirilor, fara o ceremonie anume.

Japonia: este considerata cea mai importanta parte a ceremoniei de intampinare. Este un adevarat ritual. Trebuie sa fii foarte politicos, oferi cartea cu ambele maini si te inclini putin. Ai grija sa oferi cartea in directia corecta si sa nu pui persoana in situatia de a o intoarce. Totodata, trecerea titulaturii si a functiei sunt importante, japonezii dau mare importanta ierarhiei.

Tanzania/Africa: cartile se impart in jurul mesei in cerc, de la unul la altul.

Filipine: se folosesc ambele maini, iar cel ce primeste va multumi si va da din cap in semn de multumire in timp ce isi ia putin timp sa se uite peste, apoi poate plasa cartea pe masa, mai ales cand sunt multi prezenti la intalnire.

Nebuloasa timpului

Timpul este perceput in mod diferit in functie de culturi. Ce poate reprezenta normalitate pentru cultura vestica, poate fi ceva abstract pentru cea orientala. Sa vedem exemplele pentru un caz concret. Daca intalnirea este programata sa inceapa la ora 14.00 si sa se termine la ora 16.00 cand ar trebui sa apari si cand ar trebui sa te astepti sa se termine?

Statele Unite: punctualitatea este foarte importanta. 3-5 minute inainte de intalnire este normal, iar intarzierile se accepta pana la 5-10 minute, mai mult de atat este considerat lipsa de respect. Trebuie sa anunti daca intarzii si sa ai motive bune. Planificarile initiale au prioritate fata de orice apare ulterior.

Marea Britanie: Pana la 14.08 se considera acceptabil, la 14.15 este deja nepoliticos. Finalul poate fi intarziat pana la 16.15. Majoritatea probabil vor sta de la un capat la altul, insa se accepta situatii in care apare ceva si cativa trebuie sa paraseasca intalnirea. Toata lumea se va servi cu un ceai fiind un obicei aproape religios in intalnirile lor. Se pun intrebari simple si raspunsuri tintite cultural.

Brazilia: nu sunt punctuali la intalniri si evenimente. Pana la 30 de minute intarziere este normal, iar finalul nu este asteptat sa fie la ora anuntata. Exista o anumita perioada pana cand se incepe, dar niciodata una pentru cand se termina.

China: chinezii sunt in transformari la acest capitol. Sunt predispusi spre intalniri spontane si unii nu considera timpul de aparitie ca fiind ceva important. Le vine greu sa programeze intalniri cu mult timp inainte. Nu tin un calendar. Se poate intampla frecvent ca o intalnire stabilita cu 2 zile inainte sa intampine un raspuns de genul: “suna-ma in ziua intalnirii si vom aranja ceva.” Intarzierile de 15-20 de minute sunt acceptabile.

Australia: ar trebui sa inceapa la 14.00 si orice depaseste 10 minute este considerata impolitete si lipsa de bun simt. De asemenea se asteapta ca intalnirea sa se termine la timp. In lumea corporatista australiana ziua este plina de intalniri, asa ca orice decalaj poate devansa restul intalnirilor. Singura exceptie o reprezinta persoana FOARTE IMPORTANTA care se poate afla mereu in intarzieri intre intalniri de asemenea foarte importante.

Mexic: e complicat. Oamenii sunt aproape intotdeauna in intarziere, e ca o moda. Daca intalnesti un client e de asteptat sa fii la timp, clientul poate intotdeauna sa intarzie si e frecvent sa fie asa. Cate o jumatate de ora in plus e uzual. Se pun rar ore de final deoarece nu se tine cont de ele, intalnirile se termina cand se termina si deoarece se incepe tarziu, a fixa un timp va avea efect de presiune negativa.

Trinidad si Tobago: se va incepe cu discutii despre sport, evenimente si noutati, apoi se va trece la tema intalnirii. Probabil nu se va termina la timp, asa ca fii flexibil.

Germania: punctualitatea este foarte importanta, la fel si mentinerea agendei, incluzand pauzele de cafea si tot ce e planificat. Asa ca daca intalnirea e la 14.00, oamenii vor veni la 13.50 si probabil vor pleca la 16.00 fix. Daca nu te tii de program si decalezi finalul, fara macar sa te justifici si sa-ti ceri scuze vei fi vazut ca neserios si lipsit de profesionalism.

Daca e intalnire de afaceri trebuie sa arati ca esti pregatit si ca ai o agenda scrisa. Totul trebuie stabilit si chiar distribuit in avans daca se poate. Cel ce tine intalnirea ii va introduce pe ceilalti cu nume, titulatura, functie si fie va explica tot el de ce e fiecare prezent, fie va ruga persoanele sa o faca.

De asemenea in germana exista cuvantul “nachbereitung” care se traduce “pregatire pentru follow-up”. Asa ca dupa intalnire este frecvent intalnit sa existe un document cu “multumesc” ca ati venit la aceasta intalnire productiva, urmata de o scurta lista despre concluzii.

Tarile arabe: In Orientul Mijlociu relatiile sunt cele importante si nu timpul. Intalnirile sunt asteptate sa inceapa cu intarziere, si din cauza traficului. Asa ca acest lucru se ia in calcul si pentru inceput si pentru final. Primele 5 minute vor fi reprezentate de discutii in functie de relatiile existente, intrebari despre familie si alte lucruri informale sunt obisnuite. Se considera lipsa de politete sa intri direct in subiect.

Japonia: se accepta pana la 14.10, iar persoanele aflate sus ierarhic pot ajunge cu 15, chiar 30 de minute mai tarziu. Finalul poate fi prelungit chiar si cu o ora; se da importanta inceputului, nu si sfarsitului.

India: exista un banc referitor la asta, se cheama IST (timpul standard indian) care este cu 20 de minute, sau chiar mai mult dupa timpul efectiv. Sunt multe intarzieri, asa ca agenda ta trebuie sa ia in calcul acest lucru. 10 minute de intarziere nici macar nu sunt luate in considerare, iar 15 minute e ceva normal. Insa incet incet exista schimbari odata cu intrarea altor culturi. Totodata indienii sunt cunoscuti pentru multitasking, asa ca te poti pregati sa ai mai multe rezultate, activitati simultane sau evenimente in timpul aceleiasi intalniri. Se foloseste si un ritual de ospitalitate, cu ceai, biscuiti, cafea, etc.

Tanzania: se incepe la timp si se ajunge inainte cu 5 minute cel mai frecvent. Intarzierile sunt considerate lipsa de politete si de profesionalism. Finalul se poate prelungi cu 15 minute sau mai tarziu, in functie de cat de strict este cel ce contorizeaza timpul. Cadrul este foarte formal si cel care este responsabil cu agenda va tine si sedinta. Gasesti si aici ceai, biscuiti, cafea. Daca intalnirea are loc la ora pranzului vei gasi snacks-uri. Mobilele sunt inchise sau puse pe silentios. Nu se scriu mesaje si nu se raspunde la telefon, este perceput tot o lipsa de politete.

Filipine: exista toleranta mare fata de timp, mai ales la nivel de intalniri locale sau in cazul functionarilor publici. Executivii din companiile mari sunt mai responsabili cu timpul. Trebuie tinut cont de trafic si intarzierile cauzate astfel.

Va continua …

Trackbacks/Pingbacks

  1. Diferente culturale: Magia vocabularului si a limbii vorbite | Platinum Development - [...] geografica si culturala au un efect de diferentiere extraordinara intre oameni. Scopul acestei serii de articole este sa ne…

Trimite un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *