Cand ne referim la acest termen „manipulare” ne vin foarte multe lucrusoare in „cap”. In cea mai mare parte ele au conotatii negative. Adica se intelege ca ceva se intampla impotriva vointei noastre si ca se induce un anumit mesaj/comanda pentru a executa ceva. Ma gandesc ca cei ce manipuleaza masinarii nu sunt foarte deranjati de asta, sau poate ar putea fi daca atunci cand sunt intrebati, „cu ce te ocupi?” trebuie sa raspunda „manipulant X”. Sunt 2 termene de ambiguitate, insa arata mai mult sau mai putin faptul ca atunci cand manipulezi ceva, „obiectul” manipularii tale nu are nimic de obiectat, pentru ca nu e capabil sa o faca dintr-un motiv sau altul.

nlp, tehnici de manipulare, mintea umana, consumatorismul, dezvoltare personala,

Nu vom putea face niciodata o distinctie clara intre ce poate fi interpretat ca o manipulare buna sau una negativa, pentru ca intr-o forma sau alta noi manipulam cu totii, nu doar obiecte ci si mintea umana. Parintii isi manipuleaza copii intr-o directie sau alta, ii formeaza  in asa fel incat sa transmita mai mult sau mai putin asteptarile lor in ceea ce priveste reusita in viata, sau ce ar trebui sa faca in fiecare etapa a dezvoltarii sale. Invataturile si povetele unui parinte vor bantui mental un copil pana la adanci batraneti, sau pana cand copilul va fi capabil sa faca discernamant intre dorintele sale personale si cele implantate de parinte.

In fond, ce vreau eu sa subliniez este faptul ca singura metoda de a manipula in mod ecologic dupa termenii NLP (adica sa fie bine pentru mine, cei dragi si societatea din care fac parte) este sa detii informatia si sa ai capacitate cat mai crescuta de discernamant pentru a-ti folosi liberul arbitru. Daca insa nu esti invatat in scoala despre alfabetul mintii umane, cum functioneaza aceasta, care sunt limbajele de programare si sub ce forma se creeaza ele, o sa fi la cheremul celor care stiu si practica asta. Cine e de vina? Societatea, scoala pentru ca te instruieste ignorant si usor manipulabil? Tu si familia ca nu va educati si dezvoltati individual, atunci atunci cand altii nu o fac pentru voi? Fiecare decide pentru sine. Eu nu sunt aici sa judec si nici n-am s-o fac. Doresc doar sa informez si sa las pe fiecare sa decida pentru Sine conform cunostintelor pe care le detine.

Pentru a ilustra arta manipularii si a deschide putin ochii am sa exemplific din actualitate, din societatea noastra de consumerism socio-economic. Si cine sunt detinatorii celor mai bune tactici de manipulare daca nu cei care au finantat acest trend, marile corporatii si industria de marketing prin care pot ajunge la un numar semnificativ de consumatori sau potentiali consumatori. Politicienii cred ca sunt mai degraba o consecinta derivata tot de acolo, insa ma opresc la atat in ceea ce priveste ce si cum. Ideea care vreau sa o scot in evidenta, este, ca in fond si la urma urmei ei se folosesc de notiuni aproape matematice in care rolul central il are informatia, studiul si cunoasterea umana. Cred ca nimic nu este intamplator, astfel incat daca masele de oameni nu doresc sa se dezvolte si sa preia controlul asupra vietii lor, atunci este normal si firesc s-o faca cei ce vor si stiu. Mereu exista conducatori si executanti, depinde de proportia dintre cele doua inainte ca un trend sa se schimbe.

Singurul lucru care ma deranjeaza insa in acest joc al mintilor este cand se abuzeaza de creierasele in formare, si anume cel al copiilor. Din aceasta cauza exemplele care le-am selectat vizeaza cateva dintre aceste brand-uri care fac acest lucru. Desigur, numarul lor este extrem de mare si din toate sectoarele, insa m-au acaparat aceste exemple de mai jos, prin cat sunt de sugestive. Dar si aici un rol major il are educatia adultilor, pentru ca daca tu iti lasi copilul sa fie educat de la televizor, sau alte forme de publicitate, atunci sa nu te miri daca lucrurile pot scapa de sub control.

Peste 70% din consumatorismul spontan alimentar are loc pe mana copiilor. Si pentru cei care nu stiu inca, cei mai buni vanzatori sunt copii. Ei nu renunta, ei nu au inca acele frici precum „frica de ricicol, de respingere, …”, astfel incat folosesc cu prisosinta si in mod natural una dintre premisele NLP „daca ceva nu functioneaza schimba”. Adica daca mami si tati nu vrea sa-mi ia acea jucarie, masinuta …, gasesc alte cai, alte formulari, sau pur si simplu insistenta dusa la extrem pana cand obtin ceea ce vreau.

De aici e simplu de dedus, ca marile corporatii care doresc sa-si creasca vanzarile, cunosc aceste date si cunosc functionarea mecanismului mental uman se vor orienta spre acapararea mintilor fragede si in dezvoltare, astfel nu doar ca rezolva problema de a ajunge la capitalul parintilor, ci isi vor insusi viitori consumatori, inca din fragezime, pentru atunci cand vor creste mari.

Un exemplu bun vine de la cei de la Gillette, ei au descoperit faptul ca daca un viitor barbat la care abia incep sa-i apare primele firisoare de par apuca sa foloseasca din perioada fragezimii de 2 ori lame de la acelasi brand, sansele ca la varsta adulta sa devina un consumator fidel al aceleiasi marci este de 92%. Ce a facut compania cand a aflat asta?  A inceput sa trimita acasa acestor tineri pachetele cadou cu ocazia zilelor de nastere cu un mesaj foarte atractiv si simbolic cu ocazia masculinitatii lor recent aparute pe fata, si anume, „Bine ai venit la maturitate”.

Mania social media nu poate fi ignorata in randul tinerilor. Marile companii monitorizeaza acesti tineri in functie de targetul lor de varsta si isi iau notite, 24 din 24, asupra exprimarii lor, intereselor lor si astfel creeaza un profil bun psihologic atunci cand isi introduc marcile sau isi fac noi campanii publicitare. Monitorizarea Facebook si Twitter nu mai este o noutate, fiecare informatie de acolo este o mana cereasca pentru a-ti profila clientul. Iar apoi cand vei implini varsta legala, vei primi acasa un pachetel, adesea mai multe serii trimise in reprize temporare, pentru a-ti da timpul necesar sa te obisnuiesti cu produsul si eventual sa devii dependent de el.

Daca produsul tau insa nu prea are cum sa fie bugetat inca, atunci nu e nici o problema, te vei apuca sa-ti obisnuiesti viitorul tau client atat de bine cu brandul tau incat atunci cand va creste mare va avea intre obiectivele deja bine implantate in creier cumpararea de la tine, pentru ca ii este deja mult prea familar si eventual este deja asociat cu luxul sau stilul de viata care ti l-ai visat de cand te stii. Un exemplu bun vine de la cei de la Porsche, cand intr-o reclama un baietel sta si viseaza numai la aceasta masina. Apoi imaginea se schimba si baietelul nostru apare intr-un showroom unde testeaza un Porsche si apoi cere cartea de vizita al dealer-ului, iar la plecare ii spune cu regret „ne vedem in…, aproximativ 20 de ani!”. Desigur, iti trebuie o viziune si o planificare pe termen lung sa concepi astfel de strategii, dar companiile de succes exact asa gandesc. Iar daca luam in calcul ca aceste reclame au pornit in 2006, atunci in jurul anului 2026 am putea avea un numar mare de consumatori Porsche. Asta ca proiectie si idee despre cum poti cultiva un consumator in functie de evaluarile specifice ale tale ca brand. Iar mesajul de la final este unul foarte simpatic hipnotic, acompaniat evident de o muzica pe masura, si anume: „E o chestie draguta (un specific aparte) despre Porsche. Exista un moment cand iti doresti unul; exista un moment cand il ai pentru prima oara; iar pentru cei cu adevarat pasionati, exista unul sau doua decenii de asteptare intre un moment si celalalt.” 
Dar mai bine vedeti singuri:

Si ca sa fie treaba bine facuta, brandul adauga si continuitate necesare, odata cu trecerea anilor:

Dar Porsche nu este singura marca de autoturisme care face acest lucru. Atasarea marilor branduri de evenimente sportive la copii, jucarii speciale din benzinarii care sa-i conecteze de brand, din nou si din nou. Si daca tot vorbim de masini, benzinariile vin si ele sa-si atraga viitorii clienti, Shell de exemplu s-a asociat, pe termen LUNG, cu LEGO, pentru a scoate jucarii pe care sa apara brandul, si au facut reclame speciale cu copii ce imping masina la benzinarie si fredoneaza un cantec, asta pentru a folosi si ancorele auditive pentru asocieri ulterioare. Si ca sa fie treaba treaba, Shell s-a asociat apoi si cu Ferrari si uite cum a luat fiinta un parteneriat in 3, intre mari jucatori, fiecare pe felia lui. „Foarte clever” cum ar spune romanul.

Si de final, ca sa schimb putin industria, cum am putea sa omitem manipularea consumatorilor pitici in ceea ce priveste mancarea. Si desigur, jucatorul prezent pana la orice vagauna de pe glob este marele McDonalds, care inca de la inceput s-a axat pe atragerea copiilor prin implementarea locurilor de joaca pentru copii, astfel incat parintilor sa le fie cat mai usor sa-si scoata odraslele la mancare fara a-si face griji cu ce vor face vizavi de energia lor in surplus. Si pe acelasi principiu de asociere, au inclus in meniurile lor „anexe” bauturi de la o alta marca, de aceeasi anvergura, astfel incat sa se creasca reciproc. Desigur, e vorba de Coca Cola, si acest model de asociere a avut mereu succes, iar daca ne uitam astazi la oricare Cinema de prin mall-uri si vrem sa rontaim orice pentru a ni se face apoi sete, vom avea de ales dintre produsele aceleiasi marci, cea mai buna potolitoare de sete desigur.

Cum folositi voi aceste informatii, depinde de voi, insa consider ca odata ce ai toate datele (sau cat mai multe) esti capabil(a) sa iei decizii cat mai avenite principiilor tale de viata in functie de sectoarele vietii. Si daca dupa informare consideri ca tot aceleasi produse sau marci ti se potrivesc, foarte bine, in acest caz macar esti un cumparator manipulant si nu manipulat.

Mult succes la shopping!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Creierul uman

13 lucruri pe care oamenii puternici mental nu le fac!

Ai citit cumva aceasta carte a cercetatoarei si psihoterapeutei Amy Morin, despre ce nu fac oamenii puternici mental? Este o lectura extraordinara care sintetizeaza latura gandurilor, comportamentelor si emotiilor acestor oameni. Cu un astfel de Citește mai mult…

Antreprenoriat

Tinerii milenialii vor dicta piața muncii până în 2025

Probabil sunteti la curent cu noțiunea de milenial, mileniali sau mai pe englezește așa millennials cu doi de „l” și doi de ‚n”; cu atât mai mult dacă sunteți antreprenor, manager, părinte de milenial sau însuși un mândru reprezentant al acestei generații.

Autosabotaj

Cum poți obține starea de calm la serviciu în 3 pași

Starea de calm la serviciu vine cu nenumărate beneficii. Am postat un slideshow zilele trecute pe facebook despre acest subiect, dar am considerat oportun să dezvoltăm subiectul. Resursele de care dispunem la un anumit moment Citește mai mult…