Platinum Development

Dezvoltare personală în carieră și în viața personală

Puterea limbajului nonverbal in interviul de angajare (guest post)

dezvoltare personala, bogy language, limbajul nonverbal, Conform Institutului National de Statistica, in 2007 au fost disponibile 100.000 locuri de munca, pentru un numar de 400.000 someri. Astfel, concurenta a fost de 4 candidati/1 loc. In 2012 numarul locurilor de munca disponibile a scazut de 4 ori, la doar 25.000, pentru un numar de 500.000 de someri, ajungandu-se astfel la o concurenta record de 20 candidati/1 loc. In situatia aceasta putem intelege cat este de importanta pregatirea pentru interviul de angajare.

Conform studiilor, o persoana isi face o prima impresie despre cineva in primele 3 secunde din momentul in care se intalnesc. De asemenea, inca 3-5 minute pentru a-si definitiva aceasta impresie.  Importanta primei impresii si a imaginii personale este foarte importanta si, de cele mai multe ori, definitorie in decizia angajatorului de a accepta sau nu un candidat.

Sun Tzu nota in Arta razboiului”: “Daca iti cunosti inamicul si pe tine insuti, nu vei fi in primejdie in 100 de batalii. Daca iti cunosti inamicul, dar nu te cunosti pe tine, sansele tale de victorie sau de infrangere sunt egale. Daca nu-ti cunosti inamicul si nici pe tine insuti, este sigur ca te vei gasi in primejdie in fiecare batalie.” Pentru ca in timpul interviului se duce o “lupta” intre cele doua parti (angajator vs candidat), am reusit sa aflam cateva informatii “secrete” din tabara angajatorilor, despre cele mai importante elemente nonverbale si paraverbale ce au inclinat balanta pentru sau impotriva angajarii.

Pentru angajare

1. Vestimentatia

2. Semnale de interes

3. Rezistenta la stres

4. Sinceritate

5. Increderea in sine

6. Surprinzator in raspunsuri

7. Emotii constructive

8. Prima impresie – zambet, gesturi, igiena

Impotriva angajarii

1. Reactii exagerate

2. Lipsa interactiunii cu toti membrii comisiei

3. Mestecarea gumei

4. Atitudine superioara/Face pe desteptul

5. Pare dezinteresat

6. Imbracat gresit

7. Lipsa contactului vizual sau a zambetului

8. Postura gresita, salut “umed”

Cunoscand aceste “secrete”, candidatii  le pot folosi in avantajul lor. Iata cateva elemente ce pot face diferenta:

1.Punctualitatea

Ajungeti cu 15 min inainte de ora fixata. Veti da dovada de interes si respect. Evitati sa ajungeti insa, prea devreme – denota nerabdare sau disperare.

2.Imbracamintea/obiecte personale

Imbracamintea este indicat sa fie in conformitate cu angajatorul si pozitia dorita. Ca varianta de siguranta mergeti pe business/business-casual. Renuntati la bijuterii ce pot distrage atentia. Este de preferat sa aveti cat mai putine obiecte personale (laptop, dosare, telefoane, geanta, CV-uri, etc).

3.Atitudinea

Adoptati o atitudine caracteristica unui om increzator, hotarat, proactiv.

4.Mersul

Studiile au aratat ca majoritatea angajatorilor considera ca modul in care mergeti arata cum veti trata job-ul. Astfel este recomandat sa mergeti energic si sa pasiti apasat. Emanati incredere si mergiti cu viteza constanta. In nici un caz nu ezitati la intrarea in camera in care are loc interviul si nu va opriti in usa – denota nesiguranta si timiditate.

5.Salutul

Folositi salutul ideal: cu palma in pozitie verticala si cu o forta a strangerii moderata. Nu incheiati voi salutul.

6.Zambetul

Zambetul este un gest universal recunoscut si molipsitor. Asa ca zambiti, zambiti, zambiti.

7.Pozitia corpului

Stati drept – arata credibilitate si autoritate. Nu invadati spatiul angajatorului.

8.Gesturile

Fiti moderati, dar expresivi in gesturile mainilor. Evitati atingerea fetei pentru ca poate fi asociata cu minciuna, deceptia sau dezinteresul. Faceti in asa fel in care sa aveti intotdeauna mainile la vedere si cat mai deschise. Ascunderea lor poate fi interpretata ca ascunderea adevarului sau a unor detalii importante. Faceti gesturi putine, controlate si calme.

9.Privirea

Cand salutati priviti angajatorul in ochi. Mentineti contactul vizual, dar nu permanent pentru a nu deveni suparator. Evitarea privirii angajatorului poate fi asociata cu ascunderea adevarului.

10.Plecarea de la interviu

Imaginea finala este foarte importanta. Nu este de preferat ca imaginea cu care ramane angajatorul sa fie cea a posteriorului vostru. Inainte de a iesi din camera, intoarceti-va si zambiti. Aceasta este imaginea pe care doriti sa o lasati.

 

De Alex Marinca
www.alexmarinca.ro
www.nonverbaltraining.com
www.e-blur.com

Trimite un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *