Platinum Development

Dezvoltare personală în carieră și în viața personală

Puterea observatiei (guest post)

iluzie optica, influentare, testul IAT, mintea umana, creierul uman, „Puterea observatiei exacte este numita cinism de cei care nu o poseda”

(Bernard Show)

Se spune ca nu poti judeca o carte dupa coperta. Puterea observatiei iti poate da insa foarte bune indicii despre continutul ei. Prin observarea oamenilor si a mediului in care traiesc, putem receptiona mesaje importante despre cine sunt, ce gandesc, ce valori au sau ce simt cu adevarat. Daca suntem destul de atenti la indicii putem afla toatea acestea fara chiar a pune vreo intrebare.

Observarea nu functioneaza ca o camera video ce inregistreaza impartial totul, ci se intampla printr-un complex, inconstient proces de abstractizare, in care anumite detalii venite prin intermediul simturilor sunt percepute si tinute minte, iar restul sunt uitate. Ce este retinut si ce este uitat depinde de modelul intern al fiecaruia despre lume, model dezvoltat pe parcursul vietii. Pentru a intelege mai bine putem face o paralela intre noi si computer. Imaginati-va ca hardul pe care sunt scrise informatiile este reprezentat de creier. La nastere, fiecare dintre noi “primeste” acelasi “sistem de operare” (gen Windows, iOS, Lynux, etc). Ca si un computer, pe parcursul vietii adaugam soft-uri noi, diferite, ceea ce ne face unici. Fiecare dintre noi are propriile soft-uri, implementate de societate, educatia primita, mediul in care crestem si experiente personale.

Mintea umana si-a creat un sistem de protectie prin care filtreaza tot ce percepe din mediul inconjurator. Astfel, mintea ne lasa sa “privim”, dar ne face sa “observam” doar ce considera necesar pentru noi. Acest necesar este dat de valorile personale si nevoile profesionale. Pentru imbunatatirea acestora trebuie sa ne reprogramam “hard-ul”. Acest sistem de protectie impus de mintea noastra este atat favorabil cat si defavorabil noua. Ne este favorabil pentru ca nu ne incarca cu informatii de care nu avem nevoie, dar in acelasi timp ne este si defavorabil pentru ca ne stabileste, prin ingradire, limitele de observatie.

Malcolm Gladwell,  jurnalist si unul dintre cei mai importanti scriitori americani ai ultimului deceniu, prezinta in cartea sa “Blink” un concept preluat din experimentele facute de John Gottman la Universitatea din Washington incepand din 1980. Experimentele au scos la iveala o parte importanta a deciziilor rapide, luate intr-o fractiune de secunda, numita tehnica thin slices (tehnica feliilor subtiri). Thin slices reprezinta abilitatea subconstientului de a gasi tipare in anumite situatii si comportamente, pe baza unor “felii” de experienta personala. Tehnica foloseste informatii limitate pentru a ajunge la o concluzie. Gladwell considera ca “gandind, fara sa gandim de fapt, atunci cand cantarim anumite situatii si decidem felul in care gandim despre cineva sau ceva, bazandu-ne nu pe multe informatii noi, ci pe experientele acumulate, este o solutie benefica pentru noi.”

Puterea observatiei si tehnica thin slicing au ca scop identificarea si focusarea doar pe cele mai importante si semnificative informatii.

Modul in care subconstientul nostru foloseste tehnica thin slices este uimitoare. Cum este posibil sa adunam informatii necesare pentru a lua o decizie sofisticata, intr-o perioada asa scurta de timp? Raspunsul poate fi urmatorul: atunci cand subconstientul foloseste thin slices coincide cu automatismele. Cand luam o decizie sau avem un feeling, subconstientul se pune in locul nostru, eliminand ce este irelevant si pastrand ce conteaza. Subconstientul chiar se pricepe la a face acest lucru prin intemediul tehnicii thin slices, reusind astfel sa dea un raspuns, de multe ori, mai bun decat raspunsurile deliberate. Folosim tehnica thin slices de fiecare data cand trebuie sa intelegem ceva rapid, sau atunci cand intalnim o situatie sau o persoana noua. “Feliem” pentru ca asa reusim sa identificam detaliile ce ne pot spune intr-un timp foarte scurt, cat mai multe lucruri. Gladwell aminteste despre jucatorul de baschet care “vede” si “simte” tot ce se intampla in jurul sau pe teren. Se spune despre el ca are “simtul jocului”. In armata marii generali, se spunea ca poseda “puterea imaginii de ansamblu”, adica abilitatea de a vedea si a intelege ce se intampla pe intreg frontul de lupta (Ex.: Napoleon, Patton).

Testul IAT (Implicit Association Test) a fost realizat de Anthony G. Greenwald, Mahzarin Banaji si Brian Nosek si este bazat pe puterea observatiei. Testul demonstreaza cum facem conexiuni mai rapide intre perechi de idei care sunt deja relationate in mintea noastra, fata de cele care nu sunt. Iata un exemplu de test IAT, ce vrea sa vada reactia noastra atunci cand intalnim persoane slabe sau supraponderale si modul in care subconstientul nostru este atras de fiecare din variante.

Primul pas al testului: avem 2 coloane, in stanga slabi si in dreapta grasi. Pe centru sunt o serie de cuvinte pe care trebuie sa le asociati cu una dintre coloane. Cititi fiecare cuvant din coloana centrala si, cat mai rapid, bifati in partea corespunzatoare coloanei (stanga sau dreapta) in care considerati ca acel cuvant corespunde. Parcurgeti cat mai repede toate cuvintele din coloana centrala si nu sariti niciunul.

Slab            Gras

……… Dieta ………

……… Slanina ………

……… Dulciuri ………

……… Cereale ………

……… Sanatate ………

……… Fast-food …..…

……… Sport ………

……… Exces ………

……… XXL …..……

….. Moderatie …..

A fost destul de usor sa atribuiti fiecare cuvant din coloana centrala uneia dintre coloanele “Slab” sau “Gras”. Este doar incalzirea. In a doua parte a testului vom urma aceleasi reguli ca in prima parte. Cele doua coloane sunt acum “Rau” si “Bun”, iar in centru a alta serie de cuvinte ce trebuie atribuite.

Rau         Bun

….. Placere …..

….. Fericire …..

….. Urat …..

….. Iubire …..

….. Teribil …..

….. Rasete …..

….. Ura …..

….. Oribil …..

….. Minunat …..

….. Groaznic …..

Si de data asta a fost usor de atribuit cuvintele in colanele laterale. Mergem mai departe si complicam putin lucrurile. Vom cupla in coloana din stanga “Slab” si “Bun”, iar in dreapta “Gras” si “Rau”.

Slab        Gras
Bun         Rau

….. Fericire …..

….. Moderatie …..

….. Groaznic …..

….. Dieta …..

….. Teribil …..

….. Rasete …..

….. Exces …..

….. Fast-food …..

….. Minunat …..

….. Cereale …..

….. Dulciuri …..

….. Iubire …..

….. Urat …..

….. XXL …..

….. Placere …..

….. Oribil …..

….. Ura …..

….. Sport …..

….. Sanatate …..

….. Slanina …..

De data asta a fost un pic mai greu, dar ati reusit sa atribuiti cuvintele in coloanele laterale. Hai sa vedem ce se intampla la ultimul pas al testului. Acum vom asocial in coloana din stanga “Slab” si “Rau”, iar in dreapta “Gras” si “Bun”.

Slab      Gras
Rau       Bun

….. XXL …..

….. Groaznic …..

….. Cereale …..

….. Fast-food …..

….. Rasete …..

….. Minunat …..

….. Exces …..

….. Iubire …..

….. Ura …..

….. Dulciuri …..

….. Moderatie …..

….. Sport …..

….. Urat …..

….. Placere …..

….. Dieta …..

….. Oribil …..

….. Slanina…..

….. Teribil …..

….. Sanatate …..

….. Fericire …..

Sunt sigur ca a fost mai dificil acum, fata de pasul trecut. In general in subconstientul nostru “Slab” este asociat cu “Bun” si de aceea reactia la “Slab” si “Rau” sau “Gras” si “Bun” a fost mai lenta. Aste vorba de o reactie de cateva milisecunde. Testul original, pe care il puteti gasi la adresa www.implicit.harvard.edu, se face pe computer, lucru ce da posibilitatea de a vedea diferentele reale (in milisecunde) de reactie intre pasi. Site-ul contine teste pentru a detemina reactiile subconstientului nostru si in alte situatii interesante. Sunt interpretate deciziile cu privire la rasism, inaltimea persoanelor intalnite, religie, sex sau varsta.

Testele vizeaza in primul rand subconstientul, asocierea automata, facuta inainte de a gandi rational, atunci cand nu alegem deliberat ci ne lasam pe mana deciziilor subconstienului. Creierul nostru, prin subconstient, “amesteca” toate datele adunate din experiente, din viata de zi cu zi, scoala, societate, mass-media, cinema si isi face o opinie. Interesant este ca opinia subconstientului este de multe ori diferita de opinia constientului.

Faptul ca prin aceste teste putem accesa subconstientul, ma face sa ma intreb daca nu cumva rezultatele ne duc intr-o zona a predictibilitatii. Ele ne pot arata cum vom reactiona in anumite situatii similare. In testul legat de rase, poti vedea daca subconstientul tau este atras mai mult de persoanele albe sau de cele de culoare. Rezultatul te poate pregati in perspectiva intalnirii unei persone de culoarea pe care nu o agreezi atat de mult. Te poate ajuta sa iti reprogramezi atitudinea. La un interviu de angajare, de exemplu, daca urmeaza sa discuti cu un candidat de culoare, iar testul ti-a aratat ca esti atras in special de persoanele albe, iti va fi mai usor sa-l evaluezi, constient fiind ca trebuie sa-ti reprimi optiunea subconstientului.

De Alex Marinca
www.alexmarinca.ro
www.nonverbaltraining.com
www.e-blur.com

Trackbacks/Pingbacks

  1. Puterea observatiei (guest post) | Platinum Development | Bun De Citit - […] adunam informatii necesare pentru a lua o decizie sofisticata, intr-o perioada asa scurta de timp? platinum-development.ro cateva…

Trimite un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *