Platinum Development

Dezvoltare personală în carieră și în viața personală

Rolul lui Cupidon în HR

HR, angajare, angajati potriviti, recrutare, Am scris acest articol pentru Ziarul Financiar, doar ca ramanand nepublicat (din varias motive) am decis ca i-a sosit timpul sa prinda lumina aici.

Rolul lui Cupidon în HR
“Adună echipa de experți” au fost cuvintele după care m-am ghidat când mi-am deschis prima afacere la vârsta de 24 de ani. Dar oare titulatura de expert corespunde și pentru îndeplinirea obiectivelor companiei, deoarece sunt două lucruri diferite. Când intri în lumea afacerilor și lucrezi pentru prima dată cu angajați, te poți lăsa entuziasmat de idei, gânduri, experiența altora și să crezi că le vei face pe toate bine. Asta în cazul în care nu te arunci direct cu capul înainte, doar din fascinația de a avea un business. Ȋnsă realitatea de la fața locului și experiența care ți-o vei forma cu mânuța ta o să-ți dea de gândit. Când vine vorba de resursa umană, realitatea va fi cea care iți va râde în nas dacă nu iei in considerare imaginea de ansamblu. Și anume, atunci când ai de construit un business, forța ta umană va fi și va rămâne cea mai prețioasă investiție. Nu produsul revoluționar, nu cele mai bune idei, ci oamenii lângă care pleci la drum și care rămân lângă tine.

Mi-am dat seama cât de mult înseamnă atunci când viziunea ta nu concorda cu cei cu care pornești la drum. Fie că e vorba de partener sau angajat cei care îți sunt alături trebuie să împărtășească, și mai ales să se simtă ca parte a misiunii firmei. Altfel, expertiza lor nu are nici o valoare adaugată. Și cu cât e mai mică firma sau la început de drum cu atât mai important acest aspect, pentru că nu ai prea mulți piloni de rezistență și fiecare om nepotrivit într-o afacere mică poate fi bomba declanșatoare pentru un fiasco.

Astăzi, după mai multe afaceri și parteneriate încheiate, și lucrând în industria de training cu oameni care au fiecare dintre ei experiențe practice, companii mai mult sau mai puțin profitabile, am o privire mult mai sănătoasă și avizată asupra găsirii și utilizării resursei umane.

Am învățat conceptul simplității absolute, după care pentru a avea o afacere de succes, nu e nevoie de cele mai complicate și extraordinare inovații sau găselnițe care-ți taie respirația, ci de respectarea acelor forțe primordiale care odată urmărite constant și cu perseverența unui taur căpos te vor duce mai repede sau mai târziu la destinație. Așa că am să dezvolt puțin primul pilon de rezistență care nu are altceva în prim plan decât OMUL. Indiferent ce fel de afacere îți construiești trebuie să ai mereu un afiș mare și vizibil în fața ochilor cum că afacerea ta este făcută de oameni către oameni. Asta include atât clienții tăi, angajații tăi, colaboratorii tăi și distribuitorii tăi. Este adevărat, avem mașini și utilaje, tehnologie care mai de care mai avansată, însă atâta vreme cât nu vom fi înlocuiți de tot cu roboți și controlați de ei, calitatea omului și mai ales zestrea sa umană este cheia după care putem să ne diferențiem pe piață, fie prin excelență fie prin mediocritate.

Si dupa ce ai avut prima “revelație” majoră că afacerea ta este despre oameni pentru oameni (indiferent cât de pueril sună asta, dar aplicat insuficient în practică), urmează să-ți conturezi cât mai detaliat planul de lucru și strategia în funcție de unde te situezi din toate punctele de vedere (capital disponibil, oameni, poziție pe piață, produs, serviciu, nișă, etc), unde vrei să ajungi și în cât timp. Acestea fiind luate in considerare vei știi exact ce fel de oameni ai de adus în echipă. Și nu întotdeauna cel mai expert sau cel mai ieftin/scump va fi alegerea ideală! Experiența se dobândește, dar afinitatea dintre tine și jobul tău nu.

Astăzi consider cu tărie că succesul oricărei firme constă în strategia creată în jurul oamenilor care o alcătuiesc, pentru că dacă nu ai omul potrivit și doritor să-și facă partea sa, având mereu de tras de acel om, nu vei fi altceva decât un constant “fixer”. Așa că rolul tău de Cupidon va ține cont de afinitate, chimie, înclinație, pasiune și determinarea celuilalt de a-și aduce aportul în relația voastră. Totodată, alegerea oamenilor trebuie să țină cont de faza de dezvoltare a acelei afaceri, nu e totuna ce fel de oameni angajezi atunci când demarezi o afacere, cu ce fel de oameni aduci într-o altă fază în care ai nevoie de expertiză pe bani mulți.

Fiecare etapă trebuie gândită astfel și cu cât mai repede cu atât mai bine, altfel te poți trezi că ești sufocat de salarii și forță umană care în loc să genereze, extrage seva firmei. Și astfel, precum nerespectarea unei reguli de aur în business, anume “angajează cumpătat și concediază rapid” ajungi împotmolit și-ți sapi groapa de unul singur. E o lecție pe care foarte puțini o aplică, nu doar din cauza greutăților legislative, ci și din lipsa de viziune clară a pentru ce o fac. Atunci când departamentul de HR este foarte birocratizat si întalnim asta în multinaționale, poți ajunge la procedee foarte greoaie pe ambele sensuri. Iar rezultatul este identificarea defectuoasă al candidatului ideal, respectiv pierderea acestuia dacă îl ții prea mult in standby, dar și procesul de eliberare de forță umană necorespunzatoare. Și se ajunge la o disproporție între priorități și greutăți de cărat în spate. Așa poți ajunge o companie mammut care se chinuie să schimbe miezul angajatului cu rezultate minime în loc să aibă grijă ca data viitoare să-l ia poate cu un ambalaj mai puțin atractiv dar cu miezul în regulă, potrivit exact locului pe care-l are de umplut. Și asta rezolvă și veșnica problemă a motivației intrinseci pe care nici un salar sau pachet extravagant nu-l poate egala.

Meseria de cupidon în HR nu e ușoară, dar când pornești cu această deviză în minte îți reduci substanțial numărul de cioburi sparte direct în capul firmei tale.

BONUS!

Cum poti sa previi marile dezastre umane pentru buna dezvoltare a afacerii tale?

Alege omul potrivit la locul potrivit. Pare a fi cea mai simpla reteta si totusi mult prea rar folosita in Romania. Momentul in care iti faci rolul bun de cupidon in matching-ul job-persoana elimini din start marile probleme existente in HR. Si as sublinia aici motivatia intrinseca. Nu mai ai nevoie sa tot motivezi acel om, pentru ca nu a venit nici pentru un extra salar de 10% fata de fostul loc de munca, nu a venit nici pentru numele firmei tale, ci pentru atributiile acelui job care-l fac sa se simta “acasa”.  Desigur, si salariul si prestigiul conteaza, insa nu este motorul central al motivarii sale intrinseci. Din pacate acest matchmaking nu se ia in considerare si cu atat mai putin intern. De exemplu, nu adesea se intampla ca un angajat sa se piarda prin plasare pe un loc disponibil, dar nepotrivit, cand de fapt ar putea excela pe un schimb cu un alt angajat. Cred ca ar trebui sa existe un nou serviciu in cadrul firmelor care sa se numeasca “switching” si anume schimburi de loc de munca “in the house”. Ar putea fi creat si printr-un mic test de genul unei mese rotunde cu angajatii plafonati, care nu mai aduc randamentul scontat si nu au rezultatele pe masura asteptarilor. Si in cadrul acestei mese rotunde sa fie “provocati” sa viseze si sa-si exprime liber dorinta de a testa o alta pozitie, un alt departament, alte functii. Prin cateva switch-uri de acest gen poti avea parte de niste rezultate neinchipuite. Avantaje? Nu ai de dat omul afara, mai ales daca ai si investit in el si scapi de nebunia hartogariei. Angajatul simte ca este important si ca are un cuvant de spus si este raspunzator de propunerea sa si noul sau job. Acest lucru aduce acea extra responsabilitate de care are nevoie astazi orice companie si daca switching-ul e bun si omul chiar nimereste acolo unde-i este locul echivaleaza cu angajarea unei noi persoane cu pachete si beneficii substantiale adesea fabricate pentru a face jobul atractiv ca sa vina acolo.

Pentru ca un lucru este cert, omul la locul nepotrivit este o piatra grea in carca oricarei companii, pe cand omul la locul potrivit este acea forta care poate propulsa acel business. Si cum puterea procentelor conteaza si cum un mar stricat poate strica toate merele din cos, asa si un numar crescut de oameni potriviti in locul potrivit aduc recolta bogata oricarei afaceri care doreste mai mult decat simpla supravietuire pe o piata tot mai competitiva.

Mai (re)cititi si:
Ce anume ne motiveaza si cum iti motivezi tu oamenii?

Trimite un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *