Walt Disney, lectii de succes, reteta succesului, NLP Romania, Disney Land, dezvoltare personala,  Cine nu stie ca „cel mai fericit loc” de pe pamant este Disney World? Este felul in care Walt Disney si-a intentionat sa-i fie creatiainca din momentul cand totul era doar o viziune. Vizionar si creativ, dar totodata un antreprenor desavarsit, Disney a lasat in urma sa un imperiu cunoscut pentru timpul liber, un imperiu care functioneaza si astazi dupa chipul si asemanarea sa.

Doar ca numele Disney este legat de mult mai multe decat caracterele desenate, sau filmele precum Mary Poppins, pe istoricul careia s-a facut un film recent, Saving Mr. Banks, cu rolurile jucate de Tom Hanks (personalizandu-l pe insusi Disney) si Emma Thompson jucand autoarea cartii, pe semnatura careia s-a putut realiza celebrul film, marca Disney. Daca l-ati vazut pe recentul, inseamna ca stiti deja una dintre caracteristicile importante ale lui Walt, o caracteristica ce se regaseste de altfel pe lista trasaturilor antreprenorilor de succes. Si anume, perseverenta.

Prin viziune si perseverenta, Walt a fost capabil de a-si construi un sistem trainic si functional, mult dupa moartea sa. Si in spatele numelui Disney se afla o industrie intreaga de excelenta in business, astazi sub egida brandului existand academii si produse de management aplicabile oricarui sector de afaceri.

Astfel, nu e de mirare, ca personajul Disney este unul demn de studiat si aprofundat. In NLP el a fost unul dintre personalitatile celebre folosite in modelare, existand un model Disney aplicat astazi in business si utilizat ca tehnica in NLP.

Si pentru ca succesul este replicabil si daca vrei sa obtii rezultate similare nu ai decat sa studiezi si sa modelezi ce fac persoanele care au acel ceva care-l vrei si tu, asa mi-am propus sa va introduc putin in personalitatea lui Disney. Sa vedem care sunt acele trasaturi care l-au acompaniat de-a lungul vietii sale si care au contribuit la succesul sau. V-am pregatit date informative interesante si utile in acelasi timp.

Perseverenta ca un prim aliat in succesul Walt Disney

Nu stiu daca stiati, dar cand era tanar Walt Disney a fost dat afara de la un ziar la care lucra in Kansas, motivul invocat fiind cel al lipsei de creativitate 🙂 In 1921 el a infiintat o firma de animatie pe numele de Laugh-O-Gram. Cu ajutorul veleitatilor sale naturale de vanzator a fost capabil sa stranga fonduri de 15.000 de dolari (echivalat pentru anii nostrii reprezinta aproape 200.000$). Pe atunci a decis sa lucreze cu un singur distribuitor, de care activitatea sa depindea, astfel ca in momentul cand distribuitorul animatiilor sale a dat faliment a fost la randul sau nevoit s-o faca. A ajuns sa nu-si mai poata plati o perioada nici chiria, si a ajuns sa manance pe apucate, pana si mancare pentru caini.

Cu ultimii bani si-a cumparat un bilet de tren catre Hollywood. A continuat sa creeze personaje animate, cu provocarile de rigoare. In 1926 l-a creat pe iepurele Oswald, care l-a prezentat distribuitorului sau de atunci, Universal Studios. Studioul i-a propus un targ dezavantajos pe care Disney a incercat sa-l renegocieze. Nu doar ca nu i-a iesit, dar personajul sau a fost furat si patentat in secret de catre Universal. Si ca sa fie treaba treaba, tot Universal i-a furat toti artistii care lucrau pentru el si a continuat sa faca munca cu acestia, lasandu-l pe Disney singur cuc si fara sa-i fi dat vreun ban.

In ceea ce priveste animatiile si filmele sale, a avut si cu acestea destule probleme. Personajul sau de suflet, Mickey Mouse (singurul de altfel la care a ramas el insusi naratorul), a fost refuzat de alti distribuitori pe motivul ca un soarece va speria femeile din auditoriu. Acestia au refuzat si The three Little Pigs, pe motiv ca nu are suficiente personaje. Pe Pinochio l-au inchis in timpul productiei, iar Disney a fost nevoit sa rescrie intreaga poveste. Alte desene precum Bambi, Pollyanna, sau Fantasia au avut un succes minor la publicul care nu le-a inteles la timpul lor, doar ca sa aiba succes in viitor. Iar succesul cu Mary Poppins, aproape conform filmului de care va vorbeam, a venit dupa 16 ani in care an de an Walt se ducea la Pamela Travers (autoarea cartii) acasa in Londra ca sa o determine sa-i vanda povestea pentru productia sa de la Hollywood.

Determinarea si perseverenta insa s-au intors, deoarece in final Disney a ajuns sa aiba propriul brand si intreaga putere de a face lucrurile asa cum si le-a dorit. Astfel a ajuns chiar pana la achizitionarea lantului ABC in 1996, acelasi ABC care detinea Kansas City Star, ziarul care l-a concediat pe Disney in trecut. Oarecum similara povestea cu cea a lui Steve Jobs cand a fost concediat de la compania pe care el insusi a creat-o, apoi tot catre ea si-a vandut urmatoarele produse si s-a reintors in glorie.

Imaginatia si creativitatea ca factori de succes

„Imaginatia este mai importanta decat cunoasterea.” A spus-o Albert Einstein si multi oameni considerati ca genii au avut aceasta abilitate dezvoltata. In cazul lui Disney se aplica aceeasi premisa. El a fost capabil sa transpuna in lucruri palpabile propria imaginatie. El si-a luat fanteziile in serios, iar in animatiile sale a vazut obiectul prin care se poate explica tot ceea ce omul prin imaginatia sa poate concepe.

Felul creativ prin care Walt Disney isi procesa povestile poate fi explicat prin urmatorul sau citat:

„Omul trebuie sa vada povestea foarte clar in capul sau si sa stie exact cum se ansambleaza fiecare bucatica din poveste. Pentru asta ar trebui sa simta fiecare expresie, fiecare reactie.  Apoi trebuie sa iasa suficient de departe din poveste pentru a o putea vedea de la distanta … sa vada daca exista acolo timpi morti … sa vada daca personajele vor fi suficient de interesante pentru public. Totodata e nevoie sa ia in calcul activitatile fiecarui personaj, ca acestea sa aiba ceva interesant in ele.”

Dupa cum observam vizualizarea si retrairea povestii cu maxima precizie si stare asociata sta la baza succesului lui Disney. Pe acelasi principiu precum este si Legea Atractiei sau, as completa, pe acelasi principiu cu crearea impecabila a scopurilor si obiectivelor, pana in cel mai mic detaliu, cu implicare emotionala si cu finalul in minte.

NLP-istic vorbind, Disney a creeat un cadru stas prin care trecea fiecare personaj al sau si fiecare animatie/film in parte. A folosit pozitiile perceptuale, pentru a putea depista orice lacuna, orice lucru care ar putea da autenticitate, originalitate si complexitate. Astfel putea analiza personajele sale prin asocierea in 3 pozitii diferite: personajul in sine, un personaj critic din exterior si un personaj neutru care are o privire de ansamblu asupra ambelor. De asemenea mai folosea si o pozitie de realizator care le ansambla pe toate laolalta, precum un plan de afaceri bine pus la punct. Nu e de mirare ca privind din mai multe perspective diferite un personaj, o poveste, respectiv un scop de atins, vei avea multe mai multe informatii, puncte de vedere si solutii.

Exista mai multe variante de a aplica metoda Disney in afaceri si in solutionarea problemelor in general. Asta cu puterea creativitatii si a pozitiilor perceptuale. Cert este ca Walt nu a lasat nimic la intamplare. De aceea a creat un imperiu in care fiecare stia ce are de facut, cum are de facut si cel mai important, un imperiu replicabil, care rezista si astazi.

Daca ar fi sa tragem linie si sa concluzionam in ce a constat genialitatea lui Walt Disney ar fi ceva de genul: o idee fantezista poate fi pusa in practica prin folosirea unor filtre diferite de evaluare si cu multa perseverenta. Si sa nu ne fie frica sa visam si sa gandim maret. Drept dovada multitudinea de citate provenite de la el ce au in prim plan: viziune, creativite, curiozitate, posibilitati …

„Toate visele noastre pot deveni realitate, daca avem curajul sa le urmarim.”

„Daca o poti visa, o poti si face.”

„E destul de distractiv sa faci imposibilul.”

„Prefer sa fac oamenii sa se simta bine si sa sper ca invata ceva, decat sa-i invat si sa sper ca se simt bine.”

„Cand esti curios vei gasi o multitudine de lucruri interesante de facut.”

„Dintre toate inventiile pe care comunicarea in masa le are, imaginile sunt cele care vorbesc inca cel mai universal limbaj.”
[author] [author_image timthumb=’on’]http://platinum-development.ro/?p=4156[/author_image] [author_info]Dr. Cristina Imre, Business Trainer & Coach Certificat Internațional, certificare ISO, Master Trainer NLP, Formator de Formatori, Antreprenor, Autor Internațional, Fondator Platinum Development – partenerul de nădejde pentru oameni de valoare! cristina.imre@platinum-development.ro [/author_info] [/author]


2 comentarii

Service GSM · aprilie 15, 2015 la 3:34 pm

Omu acesta este o minune pentru copii, a pus o gramada de zambete pe fata copiilor si adultilor

locuri de munca in strainatate · mai 23, 2014 la 2:49 pm

interesant articolul imi place…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Creierul uman

13 lucruri pe care oamenii puternici mental nu le fac!

Ai citit cumva aceasta carte a cercetatoarei si psihoterapeutei Amy Morin, despre ce nu fac oamenii puternici mental? Este o lectura extraordinara care sintetizeaza latura gandurilor, comportamentelor si emotiilor acestor oameni. Cu un astfel de Citește mai mult…

Antreprenoriat

Tinerii milenialii vor dicta piața muncii până în 2025

Probabil sunteti la curent cu noțiunea de milenial, mileniali sau mai pe englezește așa millennials cu doi de „l” și doi de ‚n”; cu atât mai mult dacă sunteți antreprenor, manager, părinte de milenial sau însuși un mândru reprezentant al acestei generații.

Autosabotaj

Cum poți obține starea de calm la serviciu în 3 pași

Starea de calm la serviciu vine cu nenumărate beneficii. Am postat un slideshow zilele trecute pe facebook despre acest subiect, dar am considerat oportun să dezvoltăm subiectul. Resursele de care dispunem la un anumit moment Citește mai mult…