Ai citit cumva aceasta carte a cercetatoarei si psihoterapeutei Amy Morin, despre ce nu fac oamenii puternici mental? Este o lectura extraordinara care sintetizeaza latura gandurilor, comportamentelor si emotiilor acestor oameni. Cu un astfel de mindset nu ai cum sa dai gres in viata. Am considerat ca rezumatul acestei carti va fi de real folos cititorilor nostrii, chiar daca ne-am lasat putin asteptati in ultima vreme 🙂

Mie ce-mi iese din asta? Depaseste ceea ce te tine blocat/a si traieste viata care ti-o doresti.

  • Visezi sa incepi o afacere si sa te lansezi in antreprenoriat? Sau poate vrei sa scrii o carte? Ai putea incepe astazi, dar simti ca ceva te retine?
  • Visezi sa fii mai asertiv/a, dar te regasesti din nou si din nou in situatii in care altii te ignora si te calca in picioare ca si cum nu ai exista?

Aceste momente de sclipire gazduiesc raspunsurile pentru a sparge tiparul nerealizarilor si a trece catre viata pe care ti-o doresti. Vei explora caile critice pentru imbunatatirea puterii tale mentale, depasirea fricilor si dezvoltarea personalitatii puternice de care ai nevoie si pe care stii ca o poti obtine.

In cele ce urmeaza vei invata:

  • ca schimbarea iti va transforma viata in bine, chiar daca ti-e frica;
  • ca folosind microundele afecteaza felul in care abordezi obiectivele tale; si
  • de ce negand o greseala se va intoarce mereu impotriva ta, chiar daca pe moment ai scapat dintr-o situatie.

Daca ar fi doar sa enumeram aceste 13 lucruri (sau am putea sa le spunem obiceiuri), titlurile suna in felul urmator:

  1. Oamenii puternici mental nu irosesc timpul plangandu-si de mila
  2. Nu renunta la puterea lor
  3. Nu se lasa intimidati de schimbare
  4. Nu-si irosesc energia cu lucruri pe care nu le pot schimba
  5. Nu se gandesc sa multumeasca pe toata lumea
  6. Nu le este teama sa ia riscuri calculate
  7. Nu traiesc in trecut
  8. Nu repeta aceleasi greseli la nesfarsit
  9. Nu sunt invidiosi pe succesul altora
  10. Nu renunta dupa prima infrangere
  11. Nu se tem de timp in singuratate
  12. Nu considera ca lumea le datoreaza lor ceva
  13. Nu asteapta rezultate imediate

Dar in schimb vom face o sinteza despre ele si le vom despica putin in asa fel incat sa rascoleasca acele cheite de care avem nevoie pentru schimbare.

Nu-ti pierde energia incercand sa schimbi lucrurile pe care nu le poti controla. In loc de asta, controleaza-te pe tine!

Nu poti scapa de evenimente nefericite in viata, ele pur si simplu se intampla. Dar poti schimba felul in care raspunzi la ele.

Sa spunem ca ai fost lovit de un autobus si te-ai trezit in spital. Ranile tale sunt grave – nu-ti fa mai rau prin a-ti plange de mila!

Cand iti plangi de mila exerciti o forta distructiva, care duce la emotii negative care te opresc de la a merge inainte.

Gandeste-te la accidentul tau ipotetic. Ai doua optiuni: iti poti canaliza toata energia inspre a te face bine, cum ar fi de exemplu sa lucrezi cu greu la acele sedinte de fizioterapie. Sau, te poti infunda in sentimentul de ghinion si sa intri intr-un ciclu nesfarsit de amaraciune.

Incercarea de a controla orice este un alt impuls care te poate tine blocat/a. Chiar daca noi stim ca multe lucruri in viata sunt dincolo de puterea noastra de a le controla, adesea ne agatam de iluzia ca e posibil sa controlam multe din rezultatele vietii. Acest impuls iti poate distruge si relatiile personale.

Dupa un divort, James era ingrozit ca fosta lui sotie incearca sa o indeparteze pe fata lor de la el cumparandu-i cadouri scumpe, pe care el nu si le permitea. Dar in loc sa petreaca mai mult timp cu fata si sa-i arate afectiune, si-a canalizat energia incercand sa controleze comportamentul fostei sotii. In final actiunile lui au deteriorat relatia cu fiica.

Concluzia este ca a te plange ca nu obtii ceva ce crezi ca ti se cuvine nu este decat o pierdere de timp si energie. Lumea nu iti este datoare cu nimic, dar daca iti permiti sa crezi asta vei sfarsi in suparare si amar.

Ca si consecinta, vei fi mai putin motivat atat in viata cat si la munca, vei avea performanta redusa si vei intra intr-un cerc vicios de acest tip. Daca munca ta are de suferit si nu ti se va acorda o marire de salar de exemplu, tu vei deveni mai indarjit in supararea ta si performanta ta se va reduce si mai tare.

Oamenii puternici mental nu se focuseaza prea mult pe ce gandesc sau simt alti oameni.

Iti pasa de ceea ce gandesc altii despre tine? Desigur, e natural sa-ti pese putin, dar cand iti pasa prea mult, ii lasi pe altii sa-ti defineasca valoarea si asta le confera putere asupra ta.

Priveste-o astfel – daca permiti altor oameni sa-ti dicteze comportamentul, vei deveni vulnerabil manipularilor.

Ca sa intelegi acest principiu gandeste-te la presiunea care inconjoara un copil mic. Copii depind de ceea ce adultii gandesc si spun; parintii adesea se folosesc de aceasta dependenta pentru a determina copii sa se comporte intr-un anume fel.

O mama s-ar putea sa-i spuna fetei sale ca, “fetele mari” nu se urca in copaci purtand cea mai frumoasa rochita. De vreme ce copilul doreste sa se vada ca o fata mare ea isi va altera comportamentul.

Pe de alta parte, adultii puternici mental preiau controlul actiunilor si emotiilor lor refuzand sa dea celorlalti oameni puterea sa-i faca sa se simta prost sau inferiori.

Cheia consta in a inceta nevoia sau dorinta de a face pe plac celorlalti. Daca cineva de langa tine este suparat, inspira adanc si retine ca nu este responsabilitatea ta sa il faci sau sa o faci fericita. Si nu te teme ca te va abandona din aceasta cauza, doar pentru ca nu te arunci sa-i oferi ajutorul.

Desigur, experientele trecute pot contura o imagine diferita. Copii alcoolicilor de exemplu, adesea cresc devenind “satisfacatori de oameni”, pentru ca doar acest soi de comportament putea gestiona comportamentul imprevizibil al parintilor aflati sub influenta bauturii.

Retine ca a avea grija de tine nu este un act egoist. Nici in Biblie nu scrie ca trebuie sa-i pui pe altii deasupra ta – scrie doar ca trebuie sa-l tratezi pe vecin asa cum te tratezi pe tine insuti.

In alte cuvinte este in regula sa ai grija de tine!

Frica te retine in a risca, in a-ti schimba rutina zilnica si de a avansa in viata

Schimbarea poate speria, iar stabilitatea poate fi reconfortanta. Chiar daca rutina ta zilnica este una nesanatoasa iti ofera o stare familara si deci sigura.

O astfel de familiaritate relaxanta te poate face sa supraestimezi cantitatea de efort pe care o schimbare ar necesita-o. Si ca rezultat vei evita sa faci orice in acea directie.

Dar gandeste-te cat de simplu ar fi sa implementezi cateva schimbari minore pentru a-ti imbunatati sanatatea de exemplu. Ai putea incepe prin a manca mai putine dulciuri si eventual sa faci o mica plimbare in fiecare zi dupa munca.

Nu e asa de ingrozitor, asa-i?

Richard a amanat mult timp sa inceapa un program de slabire. De ce? Pentru ca-i era frica sa faca multe schimbari deodata. E convins ca trebuie sa elimine toata mancarea de tip junk food, toate dulciurile, si sa-si petreaca tot timpul liber la sala. Si asta face ca totul sa devina mult mai greu.

Supraevaluand cantitatea de riscuri implicate in a face o schimbare poate fi la fel de limitativ asupra obiectivelor noastre.

Dale, care lucreaza ca si profesor, a visat sa aiba compania lui. Dar ii era frica sa demisioneze si sa faca saltul necesar, speriat ca nu va mai avea nici un venit.

Dar dupa ce a explorat posibilitatile, Dale a realizat ca a supraapreciat riscul. A decis sa-si mentina jobul part-time si sa-si incerce norocul ca si antreprenor in timpul ramas.

Precum vezi, o analiza metodica a situatiei poate elimina frica si poate incuraja primul pas catre visurile tale.

Multi oameni de asemenea evita sa mearga inainte deoarece pun prea mult accent pe greseli. In loc sa ne uitam la noi lucruri de atins, noi adesea ne focusam pe acelea care nu au iesit asa cum ne-am dorit in trecut.

Dar daca vrei sa mergi inainte trebuie sa te ierti pentru greselile trecutului si sa incetezi in a te ingrijora ca le vei repeta in viitor.

Micile obiceiuri proaste, precum a abandona repede sau a vrea rezultate immediate, te-ar putea retine

Din perspectiva unui copil, a minti are anumite avantaje precum evitarea conflictelor cu colegii sau cicaleala parintilor.

Dar din pacate, noi ducem aceasta atitudine cu noi pana in viata de adult. Cand evitam asumarea consecintelor actiunilor noastre, prevenim invatarea din greseli.

Ca si rezultat, vom repeta aceleasi greseli, din nou si din nou.

Imagineaza-ti pentru o secunda ca esti un ucenic la un salon de coafura si ai dat-o in bara cu prima ta vopsire de par, iar clienta ta are o culoare verde la par. Din fericire, clienta e de acord sa nu spuna nimic in schimbul a 200 de dolari si a palariei tale favorite.

Te poti relaxa, nu-i asa? Sefa ta nu te va concedia. Dar este foarte posibil sa nu inveti nimic din asta, acelasi lucru s-ar putea repeta si data viitoare cand ai de vopsit.

Abandonarea la primul semn de esec este iar un obicei frecvent care te poate retine. Esecul e nasol, dar pana si campionii au esecuri repetate inainte de a-si atinge visul.

Crezi ca Serena Williams va trata o mica infrangere, precum un meci pierdut, ca un semn ca nu are talent pentru meseria ei? Desigur ca nu.

Perseverenta in fata infrangerii este ceea ce separa campionii de masa.

Esecul direct nu este singurul factor care te tine departe de succes. Oamenii tind sa renunte adesea si cand nu vad rezultate imediate.

Aceasta atitudine este de inteles intr-o lume cu o masa pregatita in 2 minute la microunde si case prefabricate.  Ca sa nu mai spunem de povestile nesfarsite cu oameni care ating succesul peste noapte.

Lumea moderna ne incurajeaza sa cautam reusite imediate. Dar cel mai frecvent atingerea obiectivelor tale nu va fi usoara. E mai bine sa te pregatesti pentru drumul lung, consumul de energie si timp necesar, intr-un mod inteligent; sau vei ramane fara baterie.

Decontecteaza-te de Facebook si cauta putina solitudine de la invidia si resentimentele care te tin inapoi

Cat de frecvent te gasesti in postura de a scana postarile de pe Facebook in timp ce simti invidie pentru ceea ce au sau fac alti oameni?

Facand asta, te otravesti sau iti otravesti propria fantana. Fiind in competitie cu altii pentru mai multe lucruri sau succes va conduce inevitabil catre resentimente.

Si starea aceasta te face sa uiti de lucrurile din viata de care ai cu adevarat nevoie si care sunt valoroase pentru tine.

Daca te simti nesigur/a, mai mult ca sigur ca te compari si iti compari valoarea in functie de altii. Si acest impuls te poate atrage intr-o gaura de soareci muncind contra cronometru ca sa cumperi si tu acea masina scumpa sau acea casa luxoasa.

Mai bine gandeste-te asa: posesiunile materiale chiar conteaza atat de mult?

Noi avem nevoie de relatii profunde si afective mai mult decat orice altceva. Dar daca stai toata ziua la munca vei rata timpul calitativ cu familia si prietenii.

Mai mult, devine imposibil sa ai prieteni adevarati daca iti petreci tot timpul invidiind ce au prietenii tai sau ce fac ei in timpul lor. Invidia duce si la minciuna sau sabotaj pentru a fi in turma si asta nu este comportamentul dorit pentru a avea o relatie buna.

Ideea este ca e prea usor sa pierzi simtul valorilor adevarate in viata, daca tu nu experiementezi niciodata momente de pace si solitudine. Noi toti avem nevoie de momente de liniste si relaxare pentru a putea depasi problemele si pentru a ne simti intregi.

Din nefericire fiind singuri si nefacand nimic este taxat de catre societate. Desigur multi dintre noi evita adevarata solitudine chiar si cand sunt singuri, navigand pe internet sau privind la televizor.

Exista o presiune uriasa astazi in a fi activ tot timpul. Nu e ingrozitor sa stai acasa bolnav si toti sa fie afara undeva intr-o seara de sambata?

Ce ar fi daca ai sta singur acasa doar pentru ca vrei asta si pentru ca ti-ai propus sa te gandesti la problemele personale? Gasirea puterii interioare de a te simti bine singur/a este ceva ce se poate cultiva.

Invata sa gestionezi emotiile negative prin intarirea puterii mentale zilnic

Contrar intelepciunii conventionale, puterea mentala nu consta in ingroparea emotiilor, ci in intarirea puterii interioare de a gestiona durerea si slabiciunea.

Si poti invata asta devenind propriul tau coach!

Incepe prin observarea atenta a propriului comportament pentru identificarea tuturor obiceiurilor proaste pe care le ai si care stau in calea obiectivelor tale. Probabil ai si facut asta deja in timp ce ai citit acest articol, corect?

Gandeste-te la toate acele lucruri pe care oamenii cu putere mentala nu le fac si identifica-le pe acelea care se regasesc in comportamentul tau. Apoi devino o persoana mai puternica prin schimbarea acestora, rand pe rand.

Pentru inceput, daca lasi starilor negative sa te retina, incepe sa te antrenezi in a schimba aceste emotii atunci cand ele apar.

De exemplu, am vorbit de invidie inainte. Cand observi ca te compari cu altii (poate cineva de pe facebook) sau ravnesti la ce are cineva, fa un pas inapoi pentru o clipa. Aminteste-ti ca facand asta nu este modul corect de a-ti masura valoarea. Tu ai propriile abilitati, talente si experiente!

Mai bine fa o lista cu obiectivele si valorile tale. Apoi concepe o definie proprie a succesului. Astfel, data viitoare cand simti gelozie, poti citi acele ganduri impreuna cu lista amintindu-ti astfel ca ai propria ta calatorie – unica.

Evalueaza-ti propriile ganduri si vezi daca ele sunt realiste in sensul ca te fac sa te simti bine si contribuie la starea ta de bine.

Multi permit trecutului sa le saboteze prezentul, gandind ca orice altceva ar fi ca si cum ar trai in minciuna. Dar de fapt, refuzand sa te scufunzi in trecut este dovada ca ai facut pace cu acea perioada, ai invatat lectia si ai inceput sa-ti traiesti viata la prezent.

Si asta e tot! Odata ce incepi sa acorzi atentie emotiilor tale si cum influenteaza ele gandurile si comportamentul te vei afla pe drumul bun catre un mental puternic.

Concluzii finale

Mesajul cheie este ca pentru a deveni puternic mental trebuie sa dezvolti o mai buna intelegere asupra gandurilor, comportamentului si emotiilor tale. Invatand sa-ti controlezi emotiile prin reducerea starilor negative te va ajuta in schimbarea mindset-ului tau, permitand sa iei decizii bune si care te fac sa te simti bine.

Intreaba-te, “Ce face o persoana sanatoasa?”

Daca vrei sa fii mai sanatos, intreba-te, “Ce ar face acum o persoana orientate catre sanatate?” Daca faci asta in situatii diferite, vei incepe sa faci pasi catre alegeri tot mai influente pentru viata ta – legat de alimentatie, sport si orice arie de interes.

Mult succes!!!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Antreprenoriat

Tinerii milenialii vor dicta piața muncii până în 2025

Probabil sunteti la curent cu noțiunea de milenial, mileniali sau mai pe englezește așa millennials cu doi de „l” și doi de ‚n”; cu atât mai mult dacă sunteți antreprenor, manager, părinte de milenial sau însuși un mândru reprezentant al acestei generații.

Autosabotaj

Cum poți obține starea de calm la serviciu în 3 pași

Starea de calm la serviciu vine cu nenumărate beneficii. Am postat un slideshow zilele trecute pe facebook despre acest subiect, dar am considerat oportun să dezvoltăm subiectul. Resursele de care dispunem la un anumit moment Citește mai mult…

Cine sunt eu ?

Cum ajungi un mincinos? Efectul mărului stricat

Pentru cei care nu știu scriu o nouă carte (a V-a) – The Theory of Lies – care se dorește a fi un manual și ghid cuprinzător despre minciună și decepție, rolul motivației în toate Citește mai mult…