Platinum Development

Dezvoltare personală în carieră și în viața personală

Cum ajungi un mincinos? Efectul mărului stricat
Feb10

Cum ajungi un mincinos? Efectul mărului stricat

Pentru cei care nu știu scriu o nouă carte (a V-a) – The Theory of Lies – care se dorește a fi un manual și ghid cuprinzător despre minciună și decepție, rolul motivației în toate acestea, ce efecte cauzează asupra societății și un viitor posibil de urmat. De această dată am decis să o public atât în engleză cât și în română, asta spre deliciul criticilor adresate cărților anterioare scrise doar în engleză. The Theory of Lies are la bază foarte multă bibliografie precum și suport din partea unor personalități din domeniu, în mod principal Dan Arielly – profesor la catedra de Economie Comportamentală și Psihologie în cadrul Universității Duke, autor de 3 bestsellers pe exact aceste subiecte ce țin de minciună, decepție și comportament irațional. După cum se vede mă implic la modul cel mai serios ca această carte să fie un punct de reper în domeniu și vă promit o carte pe cât de deșteaptă pe atât de ușor lecturabilă 🙂 Colaborarea mea cu Dan mi-a deschis ușa spre o multitudine de experimente realizate de-a lungul anilor relevând comportamentul irațional și înșelător al oamenilor, dar mai ales ce se află în spatele acestui comportament – adică mecanismul declanșator. De ce o facem, cum evaluăm costurile comportamentului nostru, toate acestea raportate la lumea reală și economie. În acest sens m-am gândit să vă vorbesc astăzi despre efectul mărului stricat deoarece adesea îl folosim în vocabularul curent, dar oare știm cum se formează acest efect? Efectul mărului stricat prin experimente În acest sens au fost conduse mai multe experimente care demonstrează cum stă treaba. O mare parte dintre ele au fost făcute de către Dan Ariely împreună cu Francesca Gino și Shahar Ayal. Scopul acestora a fost să demonstreze dacă un anumit comportament lipsit de etică al celorlalți mărește sau diminuează necinstea individuală. Astfel într-unul din experimente cu două grupe diferite exista o persoană infiltrată (complice) care să se comporte într-un anume fel. Existau niște exerciții de făcut și niște bani de primit în schimbul exercițiilor făcute în mod corect. În primul experiment persoana infiltrată era parte a grupului testat și în mod ostentativ a terminat testul într-un timp imposibil de scurt și a cerut maxim de recompensă. Același lucru s-a repetat și cu un grup în care persoana ostentativă era din exterior, lucru manevrat printr-un tricou ce purta insignele unei alte universități decât cea în care se făcea experimentul. Rezultat: primul grup a avut o rată mult crescută în a trișa față de al doilea. Într-un alt experiment cel infiltrat era pus să întrebe ceva legat de posibilitatea de a trișa ceea ce în mod evident creștea posibilitatea...

Citeşte +
Cateva lectii de viata si afaceri de la Robin Sharma
Feb09

Cateva lectii de viata si afaceri de la Robin Sharma

A sosit timpul sa-l introduc intre oamenii care inspira si pe Robin Sharma, un mentor contemporan de dezvoltare personala (in special leadership), cu a carei ideologie rezonez. Ma refer la conceptul „Leader without title” (Lider fara functie) care inseamna pe scurt asumarea rolului tau in cadrul societatii, indiferent care este titulatura ta pe hartie. Recomand aceasta carte tuturor, e una dintre cartile mele de suflet, chiar daca titlul „Calugarul care si-a vandut Ferrari-ul” este mai atractiv si mai popular. „Lider fara functie” insa este un adevarat mod de viata. Indiferent ca esti inginer, vanzator, spalator de masini, gunoier, antreprenor, fa in asa fel incat munca ta sa devina o arta, sa inspire, sa o faci cu toata responsabilitatea si astfel vei lasa ceva in urma ta, vei deveni un model pentru altii. Pentru a deveni un model in viata ai nevoie sa adopti cateva idei sanatoase despre viata ta, respectiv afacerea ta. Am selectat pentru articolul de fata ideile principale pe care le promoveaza Robin Sharma pentru a avea succes in afaceri si nu numai. Lectii de viata si afaceri de la Robin Sharma → The Swan Effect (Efectul lebedei) = performerii de elita fac in asa fel ca excelenta personala sa para fara efort si fac lucrurile sa se intample atat de gratios precum o lebada pe apa. Cei mai buni fac ca lucrurile sa para atat de simple. Insa precum in cazul lebedei, toata acea munca grea se afla sub suprafata si respectiv, nu se vede. → Cea mai buna modalitate sa creezi rezultate excelente in ariile importante ale vietii consta in practica zilnica. → Cum iti incepi dimineata este foarte important. Poti face un obicei in a-ti analiza sentimentele, gandurile si toate acele lucruri pentru care esti recunoscator. Este un mod extraordinar de a-ti incepe ziua. Ca si sportul sau mancarea sanatoasa. Sau poti asculta 15 minute muzica, fie poti sa faci afirmatii de succes care sa te introduca intr-o stare optima si sa-ti focuseze mintea in directia dorita. → Succesul, fericirea si linistea interioara nu apar pur si simplu, ele trebuiesc create! → „Eu pot!” este mai important decat IQ-ul tau! → Daca tu crezi ca nu poti sa obtii ceva sau sa faci ceva, atunci nu exista nici o sansa sa faci demersurile necesare sau sa intreprinzi actiunile necesare pentru ca acele lucruri sa devina realitate. → Oamenii mari nu-i fac pe ceilalti sa se simta mici. → Niciodata sa nu-ti regreti trecutul, mai degraba pretuieste-l pentru rolul de profesor care ti-a fost. → Daca merita sa te gandesti la viata ta atunci merita sa si scrii despre ea. → Investind in tine este cea mai buna investitie care poti sa o faci. Nu...

Citeşte +
Rolul lui Cupidon în HR
Ian31

Rolul lui Cupidon în HR

Am scris acest articol pentru Ziarul Financiar, doar ca ramanand nepublicat (din varias motive) am decis ca i-a sosit timpul sa prinda lumina aici. Rolul lui Cupidon în HR “Adună echipa de experți” au fost cuvintele după care m-am ghidat când mi-am deschis prima afacere la vârsta de 24 de ani. Dar oare titulatura de expert corespunde și pentru îndeplinirea obiectivelor companiei, deoarece sunt două lucruri diferite. Când intri în lumea afacerilor și lucrezi pentru prima dată cu angajați, te poți lăsa entuziasmat de idei, gânduri, experiența altora și să crezi că le vei face pe toate bine. Asta în cazul în care nu te arunci direct cu capul înainte, doar din fascinația de a avea un business. Ȋnsă realitatea de la fața locului și experiența care ți-o vei forma cu mânuța ta o să-ți dea de gândit. Când vine vorba de resursa umană, realitatea va fi cea care iți va râde în nas dacă nu iei in considerare imaginea de ansamblu. Și anume, atunci când ai de construit un business, forța ta umană va fi și va rămâne cea mai prețioasă investiție. Nu produsul revoluționar, nu cele mai bune idei, ci oamenii lângă care pleci la drum și care rămân lângă tine. Mi-am dat seama cât de mult înseamnă atunci când viziunea ta nu concorda cu cei cu care pornești la drum. Fie că e vorba de partener sau angajat cei care îți sunt alături trebuie să împărtășească, și mai ales să se simtă ca parte a misiunii firmei. Altfel, expertiza lor nu are nici o valoare adaugată. Și cu cât e mai mică firma sau la început de drum cu atât mai important acest aspect, pentru că nu ai prea mulți piloni de rezistență și fiecare om nepotrivit într-o afacere mică poate fi bomba declanșatoare pentru un fiasco. Astăzi, după mai multe afaceri și parteneriate încheiate, și lucrând în industria de training cu oameni care au fiecare dintre ei experiențe practice, companii mai mult sau mai puțin profitabile, am o privire mult mai sănătoasă și avizată asupra găsirii și utilizării resursei umane. Am învățat conceptul simplității absolute, după care pentru a avea o afacere de succes, nu e nevoie de cele mai complicate și extraordinare inovații sau găselnițe care-ți taie respirația, ci de respectarea acelor forțe primordiale care odată urmărite constant și cu perseverența unui taur căpos te vor duce mai repede sau mai târziu la destinație. Așa că am să dezvolt puțin primul pilon de rezistență care nu are altceva în prim plan decât OMUL. Indiferent ce fel de afacere îți construiești trebuie să ai mereu un afiș mare și vizibil în fața ochilor cum că...

Citeşte +