Platinum Development

Dezvoltare personală în carieră și în viața personală

Cum ajungi un mincinos? Efectul mărului stricat
Feb10

Cum ajungi un mincinos? Efectul mărului stricat

Pentru cei care nu știu scriu o nouă carte (a V-a) – The Theory of Lies – care se dorește a fi un manual și ghid cuprinzător despre minciună și decepție, rolul motivației în toate acestea, ce efecte cauzează asupra societății și un viitor posibil de urmat. De această dată am decis să o public atât în engleză cât și în română, asta spre deliciul criticilor adresate cărților anterioare scrise doar în engleză. The Theory of Lies are la bază foarte multă bibliografie precum și suport din partea unor personalități din domeniu, în mod principal Dan Arielly – profesor la catedra de Economie Comportamentală și Psihologie în cadrul Universității Duke, autor de 3 bestsellers pe exact aceste subiecte ce țin de minciună, decepție și comportament irațional. După cum se vede mă implic la modul cel mai serios ca această carte să fie un punct de reper în domeniu și vă promit o carte pe cât de deșteaptă pe atât de ușor lecturabilă 🙂 Colaborarea mea cu Dan mi-a deschis ușa spre o multitudine de experimente realizate de-a lungul anilor relevând comportamentul irațional și înșelător al oamenilor, dar mai ales ce se află în spatele acestui comportament – adică mecanismul declanșator. De ce o facem, cum evaluăm costurile comportamentului nostru, toate acestea raportate la lumea reală și economie. În acest sens m-am gândit să vă vorbesc astăzi despre efectul mărului stricat deoarece adesea îl folosim în vocabularul curent, dar oare știm cum se formează acest efect? Efectul mărului stricat prin experimente În acest sens au fost conduse mai multe experimente care demonstrează cum stă treaba. O mare parte dintre ele au fost făcute de către Dan Ariely împreună cu Francesca Gino și Shahar Ayal. Scopul acestora a fost să demonstreze dacă un anumit comportament lipsit de etică al celorlalți mărește sau diminuează necinstea individuală. Astfel într-unul din experimente cu două grupe diferite exista o persoană infiltrată (complice) care să se comporte într-un anume fel. Existau niște exerciții de făcut și niște bani de primit în schimbul exercițiilor făcute în mod corect. În primul experiment persoana infiltrată era parte a grupului testat și în mod ostentativ a terminat testul într-un timp imposibil de scurt și a cerut maxim de recompensă. Același lucru s-a repetat și cu un grup în care persoana ostentativă era din exterior, lucru manevrat printr-un tricou ce purta insignele unei alte universități decât cea în care se făcea experimentul. Rezultat: primul grup a avut o rată mult crescută în a trișa față de al doilea. Într-un alt experiment cel infiltrat era pus să întrebe ceva legat de posibilitatea de a trișa ceea ce în mod evident creștea posibilitatea...

Citeşte +
Diferente culturale: Magia vocabularului si a limbii vorbite
Ian25

Diferente culturale: Magia vocabularului si a limbii vorbite

Mi se pare fascinant acest subiect, limba vorbita si localizarea geografica si culturala au un efect de diferentiere extraordinara intre oameni. Scopul acestei serii de articole este sa ne largeasca harta asupra varietatii umane si deschiderea spre faptul ca cel de langa mine nu vorbeste aceeasi limba.Noi cu totii traim intre diferente culturale, mai mult sau mai putin observabile. Si asa cum fiecare dintre noi isi reprezinta lumea in mod diferit, acest lucru este strans legat si de vocabularul nostru uzual si limba vorbita. Gandeste-te asa. Pana si numarul de cuvinte pe care ar trebui sa le invatam dintr-o limba pentru a putea face fata cu succes unui vorbitor nativ este variata. Fiecare limba are un alt set de cuvinte, aranjari, varietati. Exista limbi mai rudimentare si limbi mai complexe, cu multe nuante. Daca tu cunosti 5000 de cuvinte dintr-o limba de circulatie unii ar spune ca te poti descurca fara probleme, altii vor cataloga asta ca esti la nivelul unui copil de clasa a 5-a si iti vor spune ca ai nevoie de 10.000 de cuvinte, altii vor spune 16.000-18.000. Si asta e doar partea de cuvinte, daca vrem sa le folosim si corect gramatical lucrurile se complica. Insa oricum numarul de cuvinte folosite de fiecare este mult mai mic fata de cate cuvinte are intregul vocabular. Cu totii ne alegem un set preferential de cuvinte pe care apoi le folosim si le nuantam in asa fel incat sa dea intelesuri diferite. Si apoi avem partea de intelegere. Fiecare cuvant din cele pe care le vorbesti poate colora o alta interpretare in mintea celuilalt. Hai sa luam cazul substantivelor si nominalizarilor precum iubire, fericire, libertate, putere, bun simt, onoare, respect. Fiecare semnifica altceva in capul fiecarei persoane, si e diferita in functie de cultura. Voi da suficiente exemple mai jos. Ce putem concluziona de aici? Ca fiecare cuvant este un simbol prin care tu poti exprima ce se intampla in capul tau. In functie de cum ai crescut, unde ai crescut, educatia care ai primit-o, experientele prin care ai trecut, tu vei putea ilustra aceste lucruri in cuvinte. Cu cat esti mai limitat cu atat vorbesti mai rudimentar, sau cu cat esti mai inchis intr-o lume mica cu atat vocabularul tau va ilustra asta. Iar daca vorbesti cu cineva care are un vocabular si o harta diferita de a ta, va trebui sa vorbesti cat mai apropiat lumii sale pentru a avea sanse de intelegere. Nu are nici un sens sa demonstrezi ce stii si cat stii daca cealalta persoana nu te poate oricum intelege. Vedem asta adesea in diverse reportaje, interviuri in care diversi profesionisti raman blocati...

Citeşte +
Coruptie, scandal, viol, accidente, canapea – viata ca un iad prin (auto) manipulare mentala
Ian10

Coruptie, scandal, viol, accidente, canapea – viata ca un iad prin (auto) manipulare mentala

Toate acestea au efect demotivant asupra ta si transformarea gandirii in aceasta directie. E o manipulare mentala in sens blocator si care ajuta la pierderea directiei noastre.

Citeşte +
Obiceiuri culturale si body language: Carti de vizita & Timp
Ian06

Obiceiuri culturale si body language: Carti de vizita & Timp

Am intrat in 2013 si tot mai multe relatii si afaceri se desfasoara fara bariere. Noul model de business este unul global si cunoasterea diferentelor de obiceiuri culturale ne poate ajuta sa iesim in evidenta, la fel precum cunoasterea limbajului corporal si a indicilor date de acesta ne poate transforma in leaderi autentici. Mi-am propus sa deschid o noua categorie de articole destinate acestor obiceiuri culturale care ne pot fi de un real folos, atat in afaceri cat si in dezvoltarea noastra personala. Obiceiurile vor include si limbajul corporal adecvat (body language) si interpretarea acestuia in functie de diferitele culturi. Le vom lua pe rand si cred ca o sa dea o lectura interesanta despre diversitatea ce explica atat de bine zicala „cate case atatea obiceiuri”. Recapitulare Body Language Noi cu totii avem un body language instinctiv, care ne poate indica stari, semnale recunoscute de subconstientul nostru si luate ca atare. Pe de alta parte mai avem un limbaj corporal invatat si mai ales cultural. Comportamentul uman este divers, insa semnele care pot deconspira stari pot fi aceleasi in orice cultura si oriunde. Gasiti un articol introductiv despre Body Language aici. Insa pe langa asemanari exista si diferente culturale care nu ne pot scapa atunci cand dorim sa relationam cu succes indiferent unde suntem. Atentia la detalii te poate face remarcabil Exista mici indicatori care pot trada starile noastre, inainte ca macar persoana respectiva sa devina constienta de ce stare are sau urmeaza sa aiba. Exact ca si cu decalajul despre care vorbeam in primul articol despre Body Language. La fel exista diferente culturale care desi pentru tine pot parea bizare, nerespectarea lor te poate costa o relatie, o vanzare, o afacere. Indiferent cum esti tu obisnuit sa faci anumite lucruri, atunci cand relationezi cu o alta persoana care are un cu totul alt obicei, fiecare va avea tendinta sa se comporte asa cum este obisnuit, insa cel care cunoaste si se adapteaza celuilalt va avea sanse reale de a conduce si obtine rezultatele scontate. Exact ca si in orice relatie, doar ca de data asta vorbim de una globala. In leadership dezvoltarea acestei laturi informationale te poate ajuta sa castigi avantaje in fata oamenilor tai, clientilor, te ajuta sa creezi relatii, raport, sa observi schimbarile si sa te adaptezi la ele. Ce face un leader care nu cunoaste body language si diferentierile culturale? Pai o poate da in bara. Cineva care doreste sa devina un bun observator si sa-si creasca influenta are de tinut cont de indicatori, iar daca mai si calatoreste mult are de luat in calcul diferentele culturale, altfel poate sa ruineze o relatie de afaceri...

Citeşte +