Intre cititorii acestui blog se afla multi antreprenori, cat si investitori, asa ca acest articol este pentru acestia. Dar stati asa … nu in mod exclusiv. Mai sunt si tineri care doresc sa-si deschida o afacere, care ulterior s-ar putea sa vrea s-o vanda. Sau, pot sa aiba deja o afacere si se gandesc la extindere sau vanzare. Lectia furnizata de Warren Buffet este una care, pe langa faptul ca e simpla si pertinenta, te ajuta sa te directionezi ca perspectiva catre acele investitii care par sigure pentru investitorii priceputi. Si pentru ca suntem la inceput de an, fiecare dintre noi avem planuri proaspete si gandim in avans pentru anul curent. Din acest motiv cateva idei bune nu strica, pentru cei ce activeaza in business sau doresc sa faca investitii mai putin riscante.

investitii de succes, antreprenoriat,Si pentru ca Warren Buffet face parte din categoria oamenilor mai controversati, precum e si Donald Trump despre care am scris de asemenea, dati-mi voie sa va dezamorsez din nou, pe cei contrariati ca scriu despre el. Oamenii care ajung foarte sus nu se afla acolo din pura intamplare. Ei au invatat si stiu lectia succesului. Din pacate insa, majoritatea privesc cu ochi urati persoane care au ajuns foarte sus (indiferent de cale) si din cauza asta in mod instinctiv aproape ca refuza sa faca ceea ce fac ei. Numai ca oameni buni, legile universului, legile succesului functioneaza la fel. Daca vrei sa realizezi ceva frumos si maret, tot pe aceleasi legi va trebui sa te bazezi, doar ca ai sansa sa ai cai diferite, dorite de tine. Deci invata ce fac cei mai buni si aplica adaptat pentru a obtine ceea ce vrei tu …, ca sa schimbi lumea ☺

Care sunt avantajele unui business in care merita sa investesti in lumea actuala?

  • 1. Competitivitatea
  • 2. Durabilitatea competitivitatii

Suna simplu, dar oare care sunt acele business-uri care pot oferi ambele calitati atat de importante pentru un investitor priceput precum Buffet?

Deoarece ne vom raporta atat la produse cat si servicii, sunt 2:

  • 1. cele care dezvolta un produs unic
  • 2. cele care dezvolta un serviciu unic

Warren Buffet este dispus sa investeasca in ambele variante, cu conditia ca produsul sau serviciul sa fie – DURABIL.

Ce inseamna un avantaj competitiv durabil?

Warren foloseste o analogie foarte buna pentru asta. Se cheama “castelul si santul”. Imagineaza-ti ca afacerea in cauza este un castel si este imprejmuit de un sant protector. Acest sant protector il denumit avantaj competitiv, deoarece protejeaza castelul de atacul altor afaceri care ar putea sa fure clientii. Acest avantaj ar putea fi pana si numele brand-ului. Luam ca exemplu Taco Bell (celebrul lant de tacos si burritos). Daca vrei sa mananci un buritto Taco Bell trebuie sa mergi la o locatie Taco Bell. E simplu. La fel si cu alte brand-uri foarte cunoscute de mancare, fie ele sanatoase sau nu. Daca vrei un Bud dupa munca va trebui sa cumperi de la Budweiser. Pentru bauturi, ciocolata, alte cele exista adesea echivalenta intre un produs in sine si un nume de marca.

La fel e si cu publicatiile. Daca de exemplu un oras are o singura publicatie si tu acolo trebuie sa ajungi, esti nevoit sa cumperi de acolo conform taxelor si preturilor lor. Ziarul devine astfel, ceea ce se cheama un monopol regional. Observam astazi in jurul nostru cat de mare e puterea monopolurilor, create si prin aliante intre corporatii gigante. Nu spun ca sustin monopolul, dar vreau sa va innarmez cu informatii utile despre cum gandesc jucatorii mari.

Orice monopol aduce cu sine profituri pe masura. Teoretic si institutiile statului sunt niste monopoluri, tu trebuie sa mergi sa achiti diverse taxe, formulare, ca vrei, ca nu vrei. De aici ar trebui sa existe un urias profit, si el exista, insa gestionarea banilor e cu totul o alta problema. Unde ajung banii deja e un alt articol, nu tine obiectul celui prezent. Asa, si deci aceste monopoluri regionale au din start un avantaj competitiv, respectiv un sant foarte mare, prin care isi permit sa-si stabileasca singur profiturile. A te bate cu un astfel de gen de competitie se cheama nebunie financiara, in ochii lui Warren.

Dar pentru Warren, sa ai un avantaj competitional si un monopol asupra consumului nu este suficient. Pentru el este nevoie ca acel avantaj sa fie unul durabil.

Ce inseamna durabil pentru Warren?

Acel business care este in stare sa-si mentina avantajul competitional mult in viitor si fara sa trebuiasca sa scoata sume imense de bani pentru a se mentine pe piata. Acest lucru este cheia, pentru ca sunt multe companii care scot sume uriase de-a lungul timpului pentru a-si mentine acel avantaj. Warren nu este interesat de acestea. A avea un avantaj competitional sustinut cu un buget rezonabil este important din doua motive. Primul motiv este predictibilitatea in puterea de castig al acestei companii. Daca acea companie poate produce an dupa an acelasi produs este mai probabil sa se poata mentine atunci cand apar turbulente pe piata. Pentru Buffet un produs constant echivaleaza cu un profit stabil.

Al doilea motiv tine de preturi reduse mentinute pe o perioada mare. Daca e nevoie de investitii periodice pentru pastrarea avantajului atunci banii nu se vor regasi niciodata in buzunarele investitorilor, profitul nu va fi unul constant si previzibil.

Pentru a-si exemplifica si mai bine ideea, Buffet da exemplul Hershey, care s-a schimbat foarte putin de-a lungul anilor. Ce produce Hershey? Ciocolata. Credeti ca se va schimba compania foarte mult in urmatorii ani? Putin probabil. La fel merge si cu Pizza Hut, KFC, etc. Aceeasi poveste este valabila si cu celebra marca de bauturi, al carui nume nu-l pronunt ca nu sunt fan, dar produc aceeasi bautura de peste 80 de ani. Si Buffet este actionar acolo.

Ca si contra exemplu, Warren nu investeste in companii precum Intel, tocmai din cauza lipsei durabilitatii. Desi talentul uman si baza de capital este foarte mare, produsele au un ciclu de viata foarte mic de aceea la fiecare lansare de noi produse se investeste masiv. La un moment dat Intel a trebuit sa-si parieze intreaga companie pentru a supravietui. Produsele lor si competitivitatea pe piata se bazeaza pe inovatie continua, respectiv produse noi, asta inseamna investitii de uneori miliarde de dolari pe anumiti ani. Daca nu se cheltuiesc acesti bani produsele expira in cativa ani. De aceea, acest gen de investitii nu sunt in frontul central al lui Buffet.

brian-tracy-romania-legea-acumularilorAcelasi lucru este valabil si in cazurile in care capitalul uman este foarte important. Daca o companie depinde de un numar de capete luminate si acestia pleaca, vor lua pe langa substanta cenusie si clientela arondata lor, daca exista una. Astfel incat riscul privind durabilitatea este mereu prezent. Pentru ca acesti oameni sa nu plece adesea se ajunge la salarii uriase, tocmai pentru a nu pune afacerea pe butuci, iar aceste salarii pot afecta si ele rata de profit pentru investitori. Aceste exemple de la urma arata faptul ca desi exista companii care au avantaj competitiv, ele fabrica produse sau servicii care nu au avantaj competitiv durabil.

Puncte cheie de luat acasa: predictibilitatea unui produs sau al unui serviciu aduce un avantaj competitiv durabil. Daca un produs sau serviciu a fost pe piata 10 ani, sansele sunt sa mai stea la fel urmatorii 10 ani. Iar produsele predictibile pot aduce profituri predictibile. O reteta simpla si eficienta.

Cateva citate utile, marca Warren Buffet:

“Riscurile vin din a nu stii ceea ce faci.”
“Diversificarile mari sunt necesare doar daca investitorii nu stiu ce fac.”
“Cu cat sunt jurnalistii mai destepti cu atat este si societatea mai desteapta. Pana la un punct oamenii citesc presa ca sa se informeze si pe cat e de destept profesorul pe atat va fi si baza de plecare a studentului.”
“Scolile de afaceri recompenseaza mai mult comportamente complexe si dificile fata de cele simple, dar cele simple sunt mult mai eficiente.”
“Investeste doar in acel ceva de care te-ai bucura sa-ti ramana in posesie si daca piata se inchide pentru 10 ani.”


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.