Este o veche poveste sufi care incepe asa “Candva, cand ma plimbam prin desert, am intalnit o camila. Si a fost ingrozitor deoarece camila m-a privit din punctul ei de vedere…”.

Speram ca cei din jurul nostru sa ne inteleaga. Ne asteptam ca cei care ne cunosc si cu care avem o relatie aprofundata, fie ei membrii de familie sau colegi, sa n-aiba nevoie de multe informatii pentru a stii ce gandim, ce simtim, ce avem nevoie sau ce nu ne place. Din pacate, adesea lucrurile nu decurg asa si, ne trezim pe neasteptate in mijlocul unui conflict care poate escalada si se poate adanci cu usurinta. Ne simtim increderea tradata, nervii se incing, caruselul acuzatiilor incepe sa se roteasca din ce in ce mai repede si puntea comunicarii devine din ce in ce mai subreda. In astfel de momente poate nu strica sa ne amintim ca fiecare fiinta cu care comunicam este aidoma camilei din istorisirea sufita, care ne priveste din punctul ei de vedere. Nu are cum sa faca altfel deoarece orice om filtreaza comunicarea prin propriile lui experiente, limite, nevoi, succese si nereusite. Pentru a intari puntea comunicarii este nevoie de empatie, iar empatia este ca un muschi ce are nevoie de antrenament constant.

Iata un exercitiu simplu pentru intarirea acestui muschi deosebit de important in relatiile interumane. Este util pentru dezamorsarea oricarui conflict, in familie sau la locul de munca si, chiar daca nu va produce minuni de la inceput, folosirea lui regulata o sa va aduca in timp din ce in ce mai multe rezultate benefice.

1. Precizati-va clar in minte intregul eveniment/act sau situatia care v-a produs o neplacere din partea celeilalte persoane.

2. Precizati-va clar sentimentele care vi le provoaca aceasta situatie.

3. Rugati cealalta persoana sa aveti o conversatie fara martori.

4. Folositi urmatoarea constructie in care sa transmiteti actul neplacut si sentimentul care a fost generat: “Cand ai (actul) m-am simtit (sentimentul experimentat)” Exemplu: “Cand m-ai intrerupt adesea in timpul discutiei noastre am simtit ca nu sunt respectat si ca opinia mea nu conteaza”.

 

*** Acest exercitiu poate parea facil sau ineficient in mijlocul unei dispute, mai ales unde s-a depasit  un anumit prag. Insa nu este asa din urmatoarele motive:

–       este ancorat in trecutul imediat si are legatura cu situatia conflictuala curenta care se cere rezolvata; se comunica astfel dorinta voastra de a solution conflictul

–       nu este o acuzatie nefondata intr-o miriada de acuzatii; comunicati partenerului felul in care va simtiti atunci cand actioneaza intr-un anumit fel care nu va face placere si de care probabil nu este constient

–       este o informare care nu eticheteaza partenerul in nici un fel ci se refera strict la actiunea care a generat conflictul (pe ideea ca un comportament nu trebuie identificat cu persoana in sine)

–       este o actiune in care lasati garda jos si in care nu atacati, astfel incat cealalta persoana nu are motiv sa devina agresiva sau exagerat de defensiva.

 

Prin practica regulata, interactiunile cu “camilele” din viata voastra vor deveni mai armonioase si mai constructive.

Mult success !

Articol scris de: Mihai Stancu – psiholog (coautor Platinum)


0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.